Kø foran paskontrollen ved Finger C i Københavns Lufthavn.

Skærpet grænsekontrol giver frygt for kaos i CPH

For at undgå kaos, så bør CPH og dansk politi have lang tid til at indføre de nye grænsekontrolregler, som EU-landene netop har vedtaget. Det mener Dansk Luftfart.

Kontrollen med Schengen-områdets ydre grænser skal styrkes gevaldigt. Det har EU’s ministerråd vedtaget. Det kan dog skabe store udfordringer for mange lufthavne. Fremover skal alle, der rejser ind i Schengen-området, nemlig kontrolleres og deres navne slås op i en række databser.

Kontrollen har hidtil været risikobaseret, så ændringen vil formentlig fire- eller fem-doble kontrolomfanget, der således vil have voldsom effekt på de store netværkslufthavnes logistik og dermed på trafikafviklingen. Ændringen af det såkaldte Schengen-grænsekodeks træder i kraft omkring 1. april, og medlemslandene får som udgangspunkt seks måneder til at implementere ændringen, der allerede er vedtaget af Europaparlamentet.

Ende i kaos
Dog kan der dispenseres i op til 18 måneder, hvis en tidligere indførelse vil medføre uforholdsmæssigt store konsekvenser for trafikafviklingen. Og det er lige netop hvad Brancheforeningen Dansk Luftfart forventer vil være tilfældet i Københavns Lufthavn.

”Vi ved allerede nu, at ændringen giver store udfordringer for København, så der bliver helt sikkert behov for en længere overgangsperiode, hvis det ikke skal ende i kaos,” siger Per Henriksen, DI Transport og Dansk Luftfart.

Den opfattelse deler man i Københavns Lufthavn, hvor man arbejder tæt sammen med Københavns Politi om at få implementeret de nye regler på bedste vis.

”Det er i vore øjne en god idé at have en længere overgangsperiode, som reglerne giver mulighed for. Det vil give bedst mulighed for at få en holdbar løsning. Vi er meget fortrøstningsfulde og er overbeviste om, at vi sammen med politiet kan finde gode og holdbare løsninger,” siger Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn.

Tiltagende terrortrussel
En såkaldt forordning om ændring af Schengengrænsekodeksen blev fremlagt af EU-Kommissionen i december 2015 som en reaktion på den tiltagende terrortrussel mod Europa og på opfordringen fra Europarådet i dets konklusioner af 9. og 20. november 2015 om en målrettet revision af Schengengrænsekodeksen i forbindelse med behandlingen af “fremmedkrigere”.

Mens EU-landene allerede er forpligtet til systematisk at kontrollere ikke-EU-borgere ved indrejse i alle databaser af hensyn til den offentlige orden og indre sikkerhed, foreskriver de nuværende bestemmelser ikke en sådan kontrol ved udrejse i alle databaser.

Desuden er de personer, der har ret til fri bevægelighed indenfor Schengen-området, underlagt en minimumskontrol for at fastslå deres identitet. Denne ændring vil tilpasse forpligtelserne til at foretage systematisk kontrol både ved ind- og udrejse for ikke-EU-borgere samt personer, der har ret til fri bevægelighed. Ændringen giver mulighed for større brug af Schengeninformationssystemet, INTERPOL’s database over stjålne og bortkomne rejsedokumenter og nationale databaser for at forbedre EU’s og borgernes sikkerhed.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Automatisk paskontrol i CPH virker ikke

Lov om grænsekontrol vedtaget

EU vil indføre forhåndstilladelser til Europa-rejser

x

Læs Også

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Beskeden fremgang i Oslo og Stockholm

Københavns Lufthavn var den eneste nordiske hovedstadslufthavn med passagertilbagegang i januar. Fremgangen var dog beskeden i Oslo og Stockholm.

Fortsat tilbagegang i CPH

Flere langrutepassagerer og chartergæster til Egypten kunne ikke forhindre endnu en tilbagegangs-måned i CPH i januar.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Iranere får tredje Sverige-rute

Iran Air opgav at flyve til CPH på grund af strid om bevæbnede vagter. Nu åbner selskabet i stedet Malmø-rute.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.