- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Skandinavisk rute til Murmansk en realitet

Den 4. juni åbner den første rute nogensinde mellem Oslo og Murmansk, der ligger i det nordvestlige Rusland og er den største by nord for polarcirklen.

I 2006 blev der i Norge udgivet en bog med titlen “Murmanskaffæren”. Forfatteren var ingen andre end Bjørn Kjos, der i dag er koncernchef hos Norwegian. Bogen var inspireret af oplevelser som Kjos havde som jagerpilot i Bodø under den kolde krig i 1970´erne.

Inden længe får Bjørn Kjos og andre skandinaver lettere ved at komme til Murmansk. Fra den 4. juni åbner en direkte sæsonrute mellem Murmansk og Oslo. Det er dog ikke Norwegian, der kommer til at betjente ruten, men i stedet russiske Nordavia, skriver Barents Observer.

Der flyves hver mandag frem til den 21. oktober med en ældre Boeing 737-500, der har plads til 132 passagerer.

“Hvis passagererne tager godt imod denne rute, vil vi øge antallet af ugentlige flyvninger og forlænge ruten efter den 21. oktober,” siger Viktor Anoshkin, kommunikationsdirektør hos Nordavia, til Barents Observer.

Rygterne om ruten florerede allerede tilbage i januar, da det russiske nyhedsmedie B-Port først omtalte muligheden for en direkte rute mellem Murmansk og Oslo til åbning i slutningen af 2018.

Første nonstop-rute 
Det bliver første gang, at der kan flyves nonstop mellem Murmansk og Oslo, selvom det hedengange norske flyselskab Braathens S.A.F.E. i 1990´erne fløj mellem Tromsø og Murmansk med forbindelse videre til og fra Oslo.

I dag flyver Finnair i sommersæsonen charter mellem Helsinki og Murmansk. Derudover har Murmansk kun flyruter til andre russiske byer samt charterflyvninger til Tyrkiet og Grækenland. Nordavia har tidligere fløjet fra Arkhangelsk til Tromsø med mellemlanding undervejs i Murmansk. Der har også tidligere været flyvninger fra Arkhangelsk via Murmansk til Rovaniemi i Finland og Luleå i Sverige.

Murmansk er med omkring 300.000 indbyggere den største by nord for polarcirklen og er placeret i det nordvestlige Rusland på Kolahalvøen ikke langt fra den norske grænse.

Nordavia, der tidligere var kendt som Aeroflot-Nord, har hovedsæde i Tarlagi-lufthavnen i Arkhangelsk. Selskabet beskæftiger i dag ni Boeing 737-500, der har en gennemsnitsalder på 26 år. Inden længe modtager Nordavia dog to brugte Boeing 737-700, der er omkring 14 år gamle.

 

Relaterede artikler:

Skandinavisk rute til Murmansk