Foto: Norwegian

Skrøbelig indtjening trods bedre trafiktal

Norwegian fik i maj stabiliseret faldet i indtjeningen, men trods fremgang i trafiktallene, kommer selskabet formentlig ikke til at tjene penge i maj.

Norwegian buldrer derudaf med en kapacitetsvækst i maj på hele 51 procent. I forhold til tidligere måneder lykkedes det at afsætte den nye kapacitet, hvorfor belægningen var uændret på 86,5 procent i forhold til samme måned sidste år.

Der var 3.421.460 passagerer ombord på flyene, og det var en halv million flere end i maj 2017, eller hvad der svarer til en stigning på 17 procent.

“Vi har øget kapaciteten betragteligt sammenlignet med samme måned sidste år, og på langdistanceruterne har væksten været stærkest udenfor Norden. Selv med stor kapacitetsforøgelse fylder vi flyene godt, hvilket tyder på, at lave priser, nye og mere komfortable fly og et godt rutetilbud tiltrækker mange nye rejsende,” siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian, i en kommentar til tallene.

Med vanlig optimisme forsøger Bjørn Kjos samtidig at tegne et billede, at Norwegian for alvor skal til at drage fordel af den kritiske volumen, som selskabet nu har opnået.

“Vi har været igennem en lang periode med stærk vækst og betydelige investeringer, blandt andet i etablering af nye baser og oplæring af flere tusinde nye medarbejdere. Strategien har været at bygge et stærkt, konkurrencedygtigt selskab og fremover vil vi høste af det, vi har sået, til kundernes, de ansattes og aktionærernes bedst,” lyder det fra Bjørn Kjos.

Har det stadig svært
Hos aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der igennem mange år har fulgt SAS og konkurrenten Norwegian, er der ikke samme optimisme at spore.

“Det ser ud til, at det meget kraftige fald i yielden i marts og april er stoppet, men selskabet har stadig en skrøbelig indtjening, og mit bedste bud er, at Norwegian ikke kommer til tjene penge i maj. De tendenser vi ser hos Norwegian vidner om, at selskabet stadig har det svært,” siger Jacob Pedersen til CHECK-IN.dk.

Forskellen mellem enhedsindtægter og enhedsomkostninger er nemlig stadig i omegnen af 0,08 norske kroner per produceret sædekilometer, og med en markant øget produktion giver det i maj en forskel på 700 millioner norske kroner – vel at mærke med negativt fortegn. Modregner man omkring 550 millioner norske kroner i indtægter fra gebyrer og tillægsydelser, er der stadig udsigt til et minus på omkring 150 millioner norske kroner.

Norwegian fremlægger den 12. juli regnskabet for første halvår af 2018, og dette regnskab vil for alvor være en retningspil i forhold til, om Bjørn Kjos kan høste frugterne, eller om de i stedet er på vej til at rådne.

“Norwegian forsvinder ikke fra landkortet, hvad enten de bliver opkøbt, eller at der bliver fundet nogle flere penge. Men det kan være SAS, der står tilbage og måske kan høste de største frugter,” vurderer Sydbank-analytikeren.

 

Relaterede artikler:

Norwegian indfører skjult brændstoftillæg

Norwegian lukker USA-ruter fra Skandinavien

Qatar-chef: Norwegian har ingen fremtid alene

Norwegian taber 20 millioner kroner om dagen