De to Fokker-fly var ejet af Vizion Air, men har en fortid hos VLM Airlines. Foto fra Facebook

Sky Greenland får Fokker-fly

Sky Greenland, der tidligere hed Greenland Express, har fået to Fokker-fly til brug på grønlandske indenrigsruter.

To ældre Fokker 50-fly skal være rygraden i det indenrigsrutenetværk på Grønland, som skal udgøre feedernetværket for Sky Greenlands flyvninger mellem Grønland og Europa.

Sky Greenland har netop hentet de to Fokker 50-fly hos et belgisk flyselskab, der overtog dem fra VLM Airlines, da det selskab gik konkurs tidligere i år. Hvis Sky Greenland i 2017 kommer i gang med at flyve mellem i første omgang Danmark og Grønland med større mellemdistancefly, sådan som selskabet arbejder på, så skal Fokker-flyene bruges til at transportere passagerer frem og tilbage mellem atlantlufthavnen Kangerlussuaq og byer som Nuuk og Ilulissat på Grønlands vestkyst.

Landingsbanerne i lufthavnene i de to byer, som er henholdsvis hovedstad og Grønlands turistby nummer ét, er ikke lange nok til at modtage fly fra Europa. Derfor er Air Greenlands Dash-8 fly i dag eneste mulighed for indenrigspassagerer for at komme til og fra Kangerlussuaq. Men det skal Fokker 50-flyene være med til at lave om på, er ambitionen hos Sky Greenland.

Uenighed om betaling
Bag selskabet står den grønlandsk-danske iværksætter Gert Brask, der i sommeren 2014 lykkedes at komme i luften mellem Danmark og Grønland med det virtuelle flyselskab Greenland Express og med hollandske Denim Air som operatør. Uenighed om kontrakten reducerede dog antallet af flyvninger, da Denim Air og Greenland Express ikke var enige om, hvem der skulle betale for ekstra crew.

Gert Brask valgte i januar i år at købe Denim Air. Og i dag står Gert Brask og det rekonstruerede flyselskab Sky Greenland ApS som ny ejer af den hollandske ACMI-operatør. Med overtagelsen fulgte gæld, 50 medarbejdere og tre leasede fly samt af et såkaldt Air Operators Certificate (AOC), der er den nødvendige driftstilladelse til selv at drive flyselskab.

Mellem Grønland og Europa skal passagererne flyve med Sky Greenland / Denim Airs Fokker 100-fly, som i juli har været sommer vikar hos Norwegian. Desuden har Gert Brask tidligere indgået en intensionsaftale med den russiske flyproducent Sukhoi om et potentielt køb af fem Sukhoi Super Jet 100-fly.

Gert Brask ombord på det ene af de to Fokker-fly. Foto fra Facebook.

Gert Brask ombord på det ene af de to Fokker-fly. Foto fra Facebook.

Forlænge baner
De to nyanskaffede Fokker-fly er blevet brugt af VLM Airlines gennem adskillige år på ruter til og fra Londons City-lufthavn, hvor landingsbanen er godt 1.500 meter lang. I lufthavnene i Nuuk og Ilulissat er banerne henholdsvis 950 og 845 meter lange.

Det grønlandske selvstyre har dog for få måneder siden sat gang i et storstilet projekt, der skal forlænge banerne i Nuuk og Ilulissat til hver at være 2.200 meter lange. I Nuuk skal den nye bane stå klar i sidste halvdel af 2018, og i Ilulissat skal banen kunne tages i brug i slutningen af 2019. Desuden skal der anlægges en helt ny lufthavn ved byen Qaqortoq i Sydgrønland. Byens godt 3.500 indbyggere har i dag kun en heliport. I 2019 er det planen at en ny lufthavn med en 1499 meter lang landingsbane kan tages i brug.

Mest isolerede byer
Selvstyret undersøger desuden muligheden for at anlægge to nye lufthavne på Grønlands østkyst. Det er byerne Tasiilaq og Ittoqqortoormiit, der i slutningen af 2018 får hver deres gruslandingsbane. Tasiilaq er en af Grønlands smukkest beliggende byer og de knap 2.000 indbyggere får derfor en del turister på besøg. De er dog i dag nødt til at flyve til Kulusuk og derfra videre til Tasiilaq med helikopter.
Ittoqqortoormiit er en af Grønlands mest isolerede byer, hvor omkring 400 mennesker bor. Turen til byen går i dag via lufthavnen Nerlerit Inaat, hvorfra man flyver i helikopter eller sejler til Ittoqqortoormiit. Inden de to gruslandingsbaner kan anlægges er det dog nødvendigt at indsamle vejrdata for området, da det ikke findes i dag.

 

 

Relaterede artikler:

Sky Greenland overtager Denim Air

Greenland Express kigger på russiske fly

Greenland Express opgiver at komme i luften

Ny investor til Greenland Express

Massiv udvidelse af grønlandske lufthavne