Slut med at læne sædet tilbage

Stadig flere flyselskaber installerer sæder, som forhindrer passagerer i at gøre en af de ting, som irriterer medpassagererne mest.

Undersøgelser har vist, at ni ud af ti flyrejsende vil have indført et forbud mod at flysæder kan lænes tilbage og give passageren bagved mindre plads. Det er desuden en af de mest hyppige årsager til vrede passagerer i luften.

Når flyselskaberne samtidig kan presse flere sæder ind i flyene og stewardesserne slipper for at påminde passagererne om at rejse stoleryggene op igen inden landing, så ligger det i virkeligheden lige til højrebenet at installere sæder, hvor passagererne må nøjes med den normale vinkel på sæderne.

Og de første flyselskaber har da også allerede valgt at installere sæder, der ikke lænes tilbage. Ryanair og britiske Jet2 har afskaffet muligheden på flere fly og nu følger det britiske charterflyselskab Monarch efter. Det skriver airlinetrends.com.

Monarch installerer nye tynde letvægtssæder på sine Airbus A320- og A321-mellemdistancefly henover sommeren. Og her vil muligheden for at læne sædet tilbage være væk. Til gengæld vil der øverst i sæderyggen være en særlig holder, som giver passagererne mulighed for at anbringe deres tablet-computere og se film, spille eller lave andre ting på dem.

Ståpladser
At sløjfe muligheden for at læne sædet tilbage er langt fra det mest drastiske tiltag, som flyindustrien har kigget på for at få flere passagerer ind i de eksisterende fly. I Japan har det således været på tale at indrette indenrigsfly med ståpladser, hvor passagererne blot spænder sig fast til en væg under start og landing. En række japanske indenrigsruter har så stor passagervolumen at det kan betale sig at benytte store Boeing 777-fly, som normalt kun bruges på langdistanceruter, til indenrigsflyvninger på kun omkring én time. Ideen om ståpladser er dog aldrig blevet ført ud i livet.

Flere sædeproducenter arbejder med koncepter, hvor sædebredden kan justeres eller hvor et sæde fra starten af er bredere end nabosæderne.