Slut med båretransport hos SAS

Fra den 15. marts må SOS International finde andre leverandører end SAS, når syge og tilskadekomne skandinaver skal transporteres hjem på båre i et rutefly. Fra denne dato lukker SAS for ordningen, der har fungeret i årtier.

SOS International er Norden største assistanceorganisation. Ydelsespakken omfatter global medicinsk assistance, rejseassistance, sundhedspleje og vejhjælp, og slutkunderne er udstationerede samt fritids- og erhvervsrejsende. Det betyder, at SOS International hjælper, hvad enten man har brækket en arm i Egypten eller fået en maveinfektion under opholdet i Thailand.

Derfor har SOS Internationalofte behov for båretransporter på ruteflyene, når rejsende, der er blevet syge eller kommet til skade, skal transporteres fra destinationen og tilbage til hjemmet i Skandinavien.

Ophører med båretransport
Hidtil har SOS International kunnet benytte sig af SAS som et af mange selskaber, der kan tilbyde båretransport. Årligt har SOS International omkring 230 båretransporter hos SAS.

Men det slutter den 15. marts, idet SAS har besluttet fra denne dato ikke længere at tilbyde liggende medicinsk transport på samtlige selskabets fly. Det vil således ikke længerevære muligt at reservere plads til båretransport.

Derfor bliver SOS International tvunget til at vende blikket mod de øvrige A-leverandører, der blandt andet tæller Lufthansa-Gruppen, Finnair og Air France-KLM.

Det er især på ruter fra München, Geneve, Bangkok, Madrid, Athen og Palma de Mallorca, at SAS har været benyttet. På de helt store destinationer som De Kanariske Øer har SOS International en aftale med charterflyselskabet Thomas Cook Airlines om fire båretransporter hver uge i løbet af vinteren. I sommerhalvåret, når i tusindevis af danskere befinder sig i området omkring Antalya og Alanya i Tyrkiet, har SOS International en aftale med Turkish Airlines om båretransport.

“Vi er rigtig kede af, at SAS lukker for båretransport, fordi SAS er en rigtig god samarbejdspartner, men vi håber, at SAS får mulighed for at genoptage båretransporterne på et senere tidspunkt, og vi vil meget gerne være med til at udvikle produktet igen sammen med SAS,“ siger Susanne Holst, der er Manager International Network Repatriation hos SOS International.

Ny leverandør uden bårer
Afviklingen af båretransporterne hos SAS skyldes, at man har har valgt at skifte leverandør på tekniske komponenter. Den nuværende leverandør har stillet udstyret til rådighed for SAS, mens den kommende leverandør ikke kan levere samme udstyr.

“Vi skifter teknisk leverandør fra ST Aerospace til LufthansaTechnik på tekniske komponenter, herunder også båretransport.Bårene har været en del af den tidligere leverandørs portefølje, men Lufthansa Technik kan ikke tilbyde det samme. Indtil videre har vi valgt at stoppe med at tilbyde båretransporter, indtilvi har overvejet, hvordan vi løser denne opgave,“ forklarer Pernille Andersen, der er kommunikationskonsulent i SAS.

—-

SAS Airbus fly på vej hjem fra Thailand med tilskadekomne efter tsunamien. Nogle af de medicinske remedier er placeret på en ledig båre (Foto: SOS International)