Slut med frit sædevalg hos easyJet

Efter ønske fra passagererne vil easyJet fra november anvise et bestemt sæde i flyet til hver passager. Det gør ikke boardningprocessen langsommere, viser erfaringen.

At lade passagererne selv finde en ledig plads i flyet har generelt været et af hovedprincipperne for lavprisselskaber, da erfaringerne viser, at det giver en hurtigere boardingproces. Men nu går en af de største europæiske lavprisaktører, easyJet, i mod strømmen. Fra november vil alle easyJet-passagerer få anvist et sæde i flyet.

Ændringen kommer efter en forsøgsperiode med sædeanvisning på mere end 6.000 easyJet-flyvninger med omkring 800.000 passagerer ombord.

I alt 70 procent af passagererne fandt, at det gav en bedre boarding-oplevelse at få anvist et sæde end at skulle finde det selv. Og mere end 60 procent svarede, at sædeanvisning vil gøre det mere sandsynligt at de vælger easyJet i fremtiden. Forsøget viste, at det ikke tog længere tid at få passagererne ombord i flyet, når de vidste hvor de skulle sidde, end når de ikke vidste det på forhånd.

Princippet med ”free seating” kan især være udfordrende for børnefamilier og andre, som rejser sammen og gerne vil sidde sammen undervejs på flyveturen.

Fremover vil easyJet placere passagerer på samme bookning ved siden af hinanden. Desuden kan passagererne betale sig fra på forhånd at reservere et bestemt sæde.

EasyJet vil opkræve knap 30 kroner for et almindeligt sæde, knap 80 kroner for sæder på rækkerne 2-5 og næsten 120 kroner for et sæde med ekstra benplads på første række og ved nødudgangene.