Slut med Scanorama i SAS-flyene

Fra november er det slut med magasinet Scanorama i stolelommerne på SAS-flyene. Magasinet afløses af Scandinavian Traveler, der består af et nyt inflight magasin med tilhørende hjemmeside og web-tv.

Når man flyver med SAS, har man i mange år kunnet finde det seneste eksemplar af magasinet Scanorama i stolelommen i sædet foran.

Men fra november måned vil mange kigge forgæves efter Scanorama. I stedet vil man finde et ny magasin kaldet Scandinavian Traveler, som ifølge SAS vil have et bredere indhold end forgængeren.

Men det bliver ikke blot et magasin. Scandinavian Traveler vil også blive ledsaget af en hjemmeside, web-tv, indhold på sociale medier samt nyhedsbreve.

“Vi har over 100 mio. besøg på vores hjemmeside hvert år, og 80.000 mennesker, der rejser med os ver dag. For dem vil vi tilbyde indhold af høj kvalitet, der inspirerer og informerer gennem de kanaler, der tjener kunden bedst, både før, under og efter rejsen,“ siger Stefan Hedelius, der er direktør med ansvar for Brand & Marketing hos SAS.

Har overlevet ni koncernchefer
Scanorama så første gang dagens lys i marts måned 1970, og det er således et magasin, der har bestået i 44 år, der må lukke ned inden årets udgang. Scanorama blev lanceret, da norske Knut Hagrup var koncernchef i SAS, og magasinet nåede at overleve ni koncernchefer, inden afløseren blev fundet.

Det nye Scandinavian Traveler, der produceres af svenske OTW Communication, kommer til at have en centrale rolle i SAS´ egne kanaler.

“Vi lægger et ambitiøst fokus på indholdet i vores nye koncept. I en branche med høj involvering fra kunderne bliver et velproduceret indhold stadig vigtigere. Derfor øger vi tempoet og gør mere – og på flere kanaler. Hele initiativet er i tråd med vores nye marketingstrategi ‘We Are Travelers’,“ siger Stefan Hedelius.

Magasinet har gennem tiden vundet flere priser og er udkommet 12 gange årligt. Magasinet har været udgivet på engelsk og har haft omkring to mio. læsere hver måned.