Smart bagageteknologi skrottet

Københavns Lufthavn og SAS investerede op mod 100 mio. i smart bagageteknologi, der gjorde livet lettere for bagagemedarbejderne. Nu er det skrottet.

Flere steder i bagagehallen under Københavns Lufthavns Terminal 3 står avancerede bagagevogne spærret inde og kasseret som monumenter over et projekt, der på papiret så godt ud og skulle gøre livet lettere for bagagemedarbejderne. Men i virkelighedens verden fungerede det ikke, og er endt med at koste SAS og Københavns Lufthavn op mod 100 mio. kroner.

Navnet er ”Big Baggage Box” og giver nervøse trækninger hos de fleste parter med et lod i bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn. Ideen var ellers god og byggede på at drage fordel af noget så elementært som tyngdeloven.

Kort fortalt er ”Big Baggage Box” en 2,4 meter høj, 1,6 meter bred og 3 meter lang bagagevogn, der er delt op i fire dæk med to ”baner” på hvert dæk, der begge skråner bagud. I forenden lægges kufferterne ind i vognen inde i bagagehallen. Kufferterne glider ned og ligger sig pænt på række. Ude ved flyet køres bagenden af vognen op til det transportbånd, der fører ind i flyets lastrum. Bagagemedarbejderne åbner så lågerne for enden af hver række med kufferter, og kufferterne glider, med hjælp fra tyngdeloven, selv ud på transportbåndet og bliver transporteret op i flyet.

Bagagemedarbejderne undgår at skulle løfte kufferterne over i traditionelle bagagevogne inde i bagagehallen, og løfte de samme kufferter ud af vognen og over på transportbåndet ude ved flyet. Og dermed skåner de ryggen for tunge løft.

Ville ikke bruge dem
På papiret var det en knald god idé. Men efter en investering på op mod 100 mio. kroner, blev det skrottet og vognen står i dag som skamstøtter bagerst i bagagehallen under Terminal 3.

”Det kostede os og SAS op mod 100 mio. kroner, men medarbejderne i SAS Ground Handling ville ikke bruge dem,” fortæller en tydeligt frustreret driftsdirektør i Københavns Lufthavn, Kristian Djurhuus, da han i sidste uge viste bagagehallen og ”Big Baggage Box”-vognen frem til CHECK-IN.dk.

Hos SAS Ground Handling er forklaringen på skrotningen af vognene en lidt anden.

”Det gav for mange problemer ude på rampen ved flyene. Det er meget store vogne, som man skal være påpasselige med, når man bakker op til et transportbånd. For hvis vognen rammer transportbåndet, så ryger båndet ind i siden af flyet og laver en flyskade. Det kan i værste fald betyde, at flyet ikke kan komme i luften før skaden er udbedret,” forklarer chef for airside operationer i SAS Ground Handling, Hans Bech.

Producenten reklamerer på sin hjemmeside stadig for ”Big Baggage Box”, der nu sælges under navnet ”RampMate”. I salgsmaterialet fremhæves brugen af vognene i Københavns Lufthavn som en succes.

Fotos: Crisplant