Hale på A320-fly fra SmartLynx. (Foto: SmartLynx)

SmartLynx på erobringstogt

Det lettiske flyselskab SmartLynx har landet flere store kontrakter i Skandinavien og Storbritannien i det meget ophedede ACMI-marked.

Hvis man i den kommende sommer skal flyve med lavprisflyselskaberne easyJet og Norwegian eller charterflyselskaberne Novair, Thomas Cook Airlines og TUI Airlines, så kommer man muligvis i stedet til at flyve med SmartLynx Airlines fra Letland.

Det baltiske ACMI- og charterflyselskab har nemlig indgået kontrakter for den kommende sommer med såvel lavprisflyselskaber som charterflyselskaber i Nord- og Vesteuropa og presser dermed et marked, der hidtil har tilhørt blandt andre Jet Time, Danish Air Transport og britiske Titan Airways. Herudover hører selskaber som Avion Expres, AirExplore og Go2sky også til konkurrenterne.

”Det er vores hovedkonkurent på langtidskontrakterne. Det kommer langt omkring nu,” bekræfter administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

Seneste landvinding har SmartLynx Airlines gjort ved indgåelse af en aftale med det britiske lavprisflyselskab easyJet, for hvem letterne skal operere tre Airbus A320-fly i den kommende sommer fra baser i henholdsvis London Luton Airport samt London Gatwick Airport. Smart Lynx Airlines skal også flyve for Norwegian med et A320-fly, der baseres i Alicante fra den 1. juni til 31. august.Dette fly kommer til at betjene ruterne fra den spanske middelhavsby til Billund, Bergen, Aalesund, Stavanger, Trondheim, Karlstad, Helsinki samt Manchester.

Ny kunde i Stockholm
I Stockholm-Arlanda vil SmartLynx basere et Airbus A321-fly, der skal operere på vegne af Nova Airlines AB (Novair), der er en del af Apollo Travel Group. Dette fly skal dog kun benyttes i marts og april, inden højsæsonen for alvor sætter ind. SmartLynx oplyser, at Novair er en ny kunde for flyselskabet.

Det er Thomas Cook Airlines til gengæld ikke. De to selskaber har samarbejdet siden 2012, og i den kommende sommer skal SmartLynx beskæftige to Airbus A320-200 for selskabet med base i henholdsvis Birmingham International Airport samt London Gatwick Airport.

Endelig har TUI Airlines Belgium indgået aftale om SmartLynxs estiske datterselskab om wetlease af to Airbus A320, der skal flyve belgiske charterturister fra Bruxelles og videre sydpå til sol og sommer.

SmartLynx Airlines råder over otte Airbus A320-200 og et Airbus A321-200 på basen i Riga samt to A320-200 fra basen hos datterselskabet i Tallinn.

Danske rejsende har siden begyndelsen af året kunnet stifte bekendtskab med flyselskabet, der har beskæftiget to fly for Norwegian på basen i Københavns Lufthavn. Flyene har blandt andet være benyttet på mindst tre daglige rotationer på indenrigsruten til Aalborg Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Norwegian lejer kapacitet fra nystartet græsk selskab

SmartLynx forsinker hver tredje flyvning for Norwegian

28 gange om ugen med SmartLynx til Aalborg

Norwegian baserer to lettiske A320-fly i København

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.