Det nye transportfly Beluga XL fra Airbus er rullet ud af malerhallen med et stort smil. Foto: Airbus

Smilende Beluga XL er ude af malerhallen

Airbus har haft sin nye Beluga XL i malerhallen, hvor det har fået et udseende, der får transportflyet til at ligne en stor, smilende hvidhval.

Snart vil en belugahval (hvidhval, red.) med glade øjne og en stor mund flyve rundt på himlen over Europa.

Der er naturligvis tale om det helt nye transportfly Beluga XL fra den europæiske flyproducent Airbus. Flyet er færdigproduceret, og dernæst var det altså tid til en tur i malerhallen.

Det motiv, der er valgt til det særprægede Airbus-fly, er valgt på baggrund af stemmer fra Airbus’ ansatte. Flyproducenten havde foreslået seks forskellige udseender, og hele 20.000 medarbejdere stemte på deres favorit. 40 procent af stemmerne tilfaldt smiley-udseendet, som fremover vil pryde flyet.

Større kapacitetsbehov
I november 2014 blev den endelige beslutning om at bygge Beluga XL taget, fordi Airbus ville imødekomme behov for større transportkapacitet på de enkelte transportflyvninger mellem selskabets fabrikker flere steder i Europa og samlehallerne i Toulouse og Hamborg. Hidtil har Airbus brugt sine fem Beluga ST (Super Transporter) til transportopgaverne, der indbefatter flytning af færdige flysektioner som eksempelvis vinger.

Beluga XL er baseret på fragtflyet Airbus A330-200, og der er blevet genanvendt eksisterende komponenter og udstyr. Flyet har to motorer af typen Rolls-Royce Trent 700. Beluga ST er baseret på den tidligere Airbus A300-600.

Det nye transportfly er seks meter længere og en meter bredere end Beluga ST. Flyet kan desuden løfte seks tons mere end sin forgænger. Beluga XL kan blandt andet transportere begge vinger til en Airbus A350 XWB på samme flyvning, hvor Beluga ST kun havde plads til én vinge ad gangen.

Airbus-produktionsholdet foran det nymalede transportfly Beluga XL. Foto: Airbus

Jomfrutur om kort tid
Efter turen i malerhallen skal Beluga XL nu gennemgå en række tests på landjorden, inden den skal på sin første planlagte flyvning senere på sommeren. Inden flyet blev malet, foretog Airbus også en lang række udviklings- og certifikationstests på det – herunder den store Ground Vibration Test (GVT). Inden første flyvning skal flyet efter planen have gennemgået 72 forskellige tests.

Det forventes, at den karakteristiske Beluga XL kan flyve i midten af 2019. Indtil videre har Airbus haft succes med at holde tidsplanen, og det varer derfor ikke længe, før flyet for første gang stiger mod himlen.

Airbus’ plan er foreløbig at lave fem Beluga XL-fly, og erfaringer fra første produktion gør, at produktionstiden kan sættes ned med omkring to måneder på næste fly.

 

Relaterede artikler:

Airbus præsenterer sin første nye Beluga

Endnu et rekordår for Airbus

Fly i alle størrelser i flybygger-byen

Airbus slog Boeing på 100-års dagen

2017 blev det sikreste år i luftfartens historie