Kangerlussuaq Airport (Foto: Petr Brož | Creative Commons 3.0)

Søgte kompensation for en oplevelse for livet

Et Condor-fly måtte sikkerhedslande i Kangerlussuaq undervejs fra Frankfurt til Las Vegas, og trods adgang til storslåede naturoplevelser, har passagererne nu søgt kompensation.

Torsdag den 20. juli afgik et Boeing 767-300 fly fra Frankfurt med kurs mod Las Vegas. Flyet, der tilhørte det tyske Thomas Cook-selskab Condor, var undervejs på flyvningen over Grønland, da der pludselig udviklede sig en lugt af brændt gummi i højre side af cockpittet.

Flyet befandt på det tidspunkt sig omkring 630 kilometer nord for Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord, red.), og piloterne besluttede, ifølge Aviation Herald, at forlade flyvehøjden på 33.000 fod (10.058 meter) for at sikkerhedslande i den grønlandske lufthavn. Samtidig blev der udsendt det særlige PAN PAN-nødopkald. Beslutningen blev angiveligt taget, fordi det var uansvarligt at fortsætte flyvningen, da der var stærkt begrænsende muligheder for at søge til alternative lufthavne længere fremme på ruten.

Condor-flyet landede sikkert i Kangerlussuaq en times tid efter, at man havde forladt flyvehøjden, og her gik personale fra den lokale brand- og redningstjenste ombord i flyet og inspicerede såvel kabine som cockpit, ligesom kaptajnen sammen med redningsfolkene gennemgik flyets elektroniske udstyr. Det fremgår af en nylig rapport fra Havarikommisionen i Danmark, der samtidig klassificerede begivenheden som en “alvorlig hændelse”.

Condor Boeing 767-300. (Foto: Alec Wilson | Creative Commons 2.0)

Der blev besluttet at rekvirere et erstatningsfly, der senere hentede de strandede passagerer og bragte dem frem til destinationen med 16 timers forsinkelse.

Oplevede midnatssol, isbjerge og moskusokser
De fleste, der kender til forholdene i Kangerlussuaq ved, at der er begrænsede muligheder for at betjene 250 flypassagerer, der pludseligt strander på den tidligere amerikanske militærbase i en by med 500 indbyggere.

Flere passagerer fra Condor-flyet på sociale medier begejstret beskrevet, hvordan de oplevede det særlige fænomen med midnatssolen, som grønlænderne kalder “kaperlak”, og en lokal pilot tilbød sågar at flyve passagererne på sightseeing i små grupper, hvor isbjerge og moskusokser blev betragtet fra luften. Der var således en del passagerer, der ufrivilligt fik sig en oplevelse for livet.

Alligevel har mange af passagererne valgt at søge kompensation efter EU261-forordningen, hvor en forsinkelse af denne størrelse vil give ret til at få refunderet 600 euro, eller godt 4.500 kroner per passager.

Hos Condor havde sikkert ønsket, at passagerene kunne se den positive side af rejseforstyrrelsen, selvom det ikke har været bekvemt for passagererne. Men det tyske flyselskab anerkender fuldt ud retten til at søge kompensation.

“Sikkerheden for vores passagerer og besætninger har altid den højeste prioritet, og det fører nogle gange til forsinkelser eller omdirigeringer. I disse tilfælde følger vi EU-forordningen, som naturligvis har sin grund til at eksistere,” siger Condors pressetalskvinde Susanne Rihm til CHECK-IN.dk.

Tendens til grådighed
Hos Danish Air Transport (DAT) i Danmark oplever man, hvad administrerende direktør Jesper Rungholm kalder en tendens til grådighed hos forbrugerne i forhold til at maksimere udnyttelsen af EU261/2004-forordningen

“Jeg er ikke forundret over, at det er den retning, det bevæger sig i. Man er simpelthen gået over i grådighed i forhold til disse kompensationer. Vi har blandt andet oplevet, at en passager har henvendt sig og forespurgt om kompensation, fordi vi måtte mellemlande i Faro på en flyvning fra Maderia, fordi en passagerer havde fået et hjerteanfald. Vi fik dog ingen krav og udbetalte ikke noget, men tankegangen er helt grotesk,” siger Jesper Rungholm.

DAT-direktøren efterlyser nye regler på området og håber, at EU på et tidspunkt vil øge tidsgrænsen til seks timer for forsinkelser, hvorefter det kan udløse en 50 procent kompensation. Ved forsinkelser på 12 timer og derudover mener DAT-direktøren derimod, at der skal være en 100 procent kompensation i forhold til de nugældende takster.

“Vi har hørt om eksempler fra England, hvor passagerer har gemt sig i lufthavnen, mens de har ventet på at flyet skulle blive repareret, så det var muligt at opnå kompensation, når tre timers grænsen blev overskredet. Det har aldrig været intentionen med EU-forordningen,” siger DAT-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Fløj to timer på én motor

H.C. Andersen-fly må atter afbryde atlantflyvning

Dreamliner atter i luften efter sikkerhedslanding

Kabinepersonale på Condor-fly besvimede

Kabineansat havde acetone-rester i blodet