Soldater forstår ikke Small Planet-sikkerhedsbriefinger

De danske soldater, som litauiske Small Planet Airlines flyver til og fra Afghanistan hver uge, har svært ved at forstå kabinepersonalets engelsk.

Hver onsdag flyver litauiske Small Planet Airlines med en Airbus A320 danske soldater fra Roskilde og Karup til Camp Bastion i Afghanistan. Torsdag går turen tilbage. Soldaterne er generelt godt tilfreds med servicen ombord, men på et meget væsentligt punkt halter det. Således har de danske soldater svært ved at forstå det litauiske kabinepersonale. Det fremgår af de tilfredsundersøgelser, som Forsvaret gennemfører efter hver flyvning.

”Det kan bekræftes, at blandt den tilfredsundersøgelse, der gennemføres efter hver flyvning, har der været nogle bemærkninger om, at kabinepersonalet har været vanskeligt at forstå,” oplyser Forsvarskommandoens presseafdeling til CHECK-IN.dk.

Forståeligt og forsvarligt
En af kabinepersonalets vigtigste arbejdsopgaver ombord på et hvert passagerfly er, at gennemføre den obligatoriske sikkerhedsbriefing før start. Men ifølge Forsvarskommandoen er det ikke noget problem, at kabinepersonalet på Small Planet Airlines’ fly er svære at forstå.

”Proceduren omkring sikkerhedsinstruksen er, at denne vises og demonstreres samtidig med, at Small Planet Airlines personale læser op af en instruks udarbejdet på engelsk. Tillige henvises der til sikkerhedskortet, som findes ved hvert sæde. Det er derfor opfattelsen, at sikkerhedsinstruksen gennemføres på en forståelig og forsvarlig måde,” skriver Forsvarskommandoens presseafdeling i en mail til CHECK-IN.dk.

Small Planet Airlines opererer også en række charterflyvninger for britiske Monarch. Netop dårlige engelskkundskaber er også et gennemgående kritikpunkt hos Monarch’s kunder på websider, der samler kundevurderinger af flyselskaber.

Assisterer ikke
Formelt er det transportselskabet DSV, der har kontrakten med Forsvaret om de ugentlige flyvninger til Afghanistan. DSV har så hyret Small Planet Airlines til at udføre dem i praksis. For at sikre, at flyvningerne gennemføres tilfredsstillende, har DSV to såkaldte flight managers med på flyvningerne.

De to flight managers er begge danskere, men de assisterer ikke kabinepersonalet med sikkerhedsbriefingen, oplyser Forsvaret.

”For god orden skyld, skal det understreges, at flight managers ikke har nogen operationelle funktioner på flyet og indgår ikke som en del af den flyvende besætning. Flight managers bistår dermed heller ikke til sikkerhedsbriefingen. De er ombord med det formål, at tilsikre at kvalitet og service er som ønsket og med det formål at give vores soldater den bedst mulige oplevelse og service,” fastslår Forsvarskommandoens presseafdeling.