Piloter fra litauiske Small Planet Airlines.

Soldater muligvis med selskab uden sikkerheds-certifikat

Danske soldater skal sandsynligvis flyves til og fra Afghanistan af et litauisk flyselskab, der ikke har en international sikkerheds-certificering og betaler sine piloter ned til 11 kroner i timen.

Fra 1. april vil det litauiske luftfartsselskab Small Planet Airlines med stor sandsynlighed skulle stå for regelmæssigt charterflyvninger med danske soldater til og fra Camp Bastion i Afghanistan. I dag gennemføres flyvningerne fra Roskilde og Karup af Danish Air Transport for det australske brokerfirma Adagold, der har kontrakten med forsvaret.

Men fra starten af april overtager det danske transportfirma DSV kontrakten med forsvaret. Og en anonym kilde fortæller, at det med meget stor sandsynlighed bliver Small Planet Airlines, som DSV hyrer til at stå for passagerflyvningerne for forsvaret. Det bekræftes fra flere sider.

Det litauiske luftfartsselskab har ikke den internationale luftfartsorganisation, IATA’s, sikkerhedscertificering IOSA (IATA Operational Safety Audit). I alt 93 procent af samtlige civile luftfartsselskaber i hele verden har en IOSA-certificering. Formålet med certificeringen er at øge sikkerheden indenfor civil luftfart gennem en omfattende revision af luftfartsselskabernes sikkerhedsorganisation.

11 kroner i timen
En anonym pilot, der er ansat i Small Planet Airlines, beskrev i januar over for CHECK-IN.dk, hvordan styrmænd i selskabet betales helt ned til 11 kroner i timen. Og hvordan styrmænd med meget få flyvetimer tager plads i cockpittet ved siden af erfarne kaptajner.

Unge mænd og og kvinder i alderen fra 25 til 35 år, der typisk har en baggrund med 2 – 300 flyvetimer i små Piper eller Cessna propelfly starter med at søge ind hos Baltic Aviaion Academy, der er en del af Avia Solutions Group, hvori Small Planet Airlines også indgår.

Her betaler de unge piloter for den såkaldte ‘typerating’, hvilket er certificeringen til at flyve en specifik flytype. Der betaltes mellem 17.000 og 20.000 euro – eller op til 150.000 kroner for certificeringen. Heri vil det typisk være muligt at forhandle, at der inkluderes 500 flyvetimer under det særlige ‘First Officer Programme’, som de unge styrmand gennemfører.

Det er under gennemførelsen af styrmandsprogrammet, at de unge piloter tager plads i cockpittet hos Small Planet Airlines ved siden af en uddannet kaptajn og flyver europæiske charterturister til Nordafrika eller finske soldater til Libanon. Det sker ombord på fly af typen Airbus A320-200 eller Boeing 737-300, som selskabet tilsammen beskæftiger otte af.

Kontrakt med forsvaret
Hos DSV er man ikke videre meddelsom om det eventuelle samarbejde med Small Planet Airlines.

”Det er korrekt, at vi har en kontrakt som air broker for forsvaret. Øvrige spørgsmål må du stille til forsvarets presseafdeling,” siger direktør Mogens Ellerbæk fra DSV Air & Sea.

I Forsvarskommandoen er man også meget kortfattede.

”Der er ved at blive forhandlet om hvem og hvordan opgaven skal løses,” siger presseofficer Henrik Mortensen fra Forsvarskommandoen.

Læs også:
Piloter flyver for 11 kroner i timen