Soldater-selskab får mundkurv på

Litauiske Small Planet Airlines bekræfter, at de fremover skal flyve med danske soldater, men selskabet har fået ordre om ikke at tale med pressen. Forsvarsministeren har bedt Forsvaret redegøre for sagen om soldater-flyvningerne.

Som CHECK-IN.dk har kunnet fortælle den seneste uges tid, så skal litauiske Small Planet Airlines fra 1. april stå for at flyve danske soldater frem og tilbage mellem Danmark og Afghanistan samt gennemføre andre ad-hoc flyvninger for Forsvaret. Det sker når transportselskabet DSV overtager den såkaldte LuftARK-kontrakt med forsvaret. Da DSV ikke selv driver luftfartsselskab, er det planen at lade litauerne stå for selve flyvningerne.

Small Planet Airlines har valgt, ikke at lade sig underkaste IATA’s IOSA-certificering, der bruges af knap 400 luftfartsselskaber verden over. Det er en frivillig certificering af et selskabs interne producerer, der er indført for at flyselskaberne ikke skal lave grundige auditeringer af hinanden, hver gang de hyrer et andet selskab til at flyve for sig.

Gerne undgå medierne
CHECK-IN.dk spurgte i sidste uge per mail Small Planet Airlines hvilke certificeringer selskabet så har af sine procedurer.

”Den type informationer er desværre ikke tilgængelige for offentligheden,” skriver Small Planet Airlines’ presseansvarlige, Viktorija Fabijonaitė, i en email til CHECK-IN.dk.

Hun begrunder det med, at DSV og det danske forsvar helst ser, at medierne ikke får informationer om projektet med fremover at lade danske soldater flyve med Small Planet Airlines.

”Vores kunde vil gerne undgå, at medierne får nogen som helst informationer om dette program,” skriver Viktorija Fabijonaitė og bekræfter dermed, at Small Planet Airlines er i kontakt med DSV og Forsvaret.

Da CHECK-IN.dk beder Viktorija Fabijonaitė fortælle generelt om Small Planet Airlines’ sikkerhedscertificeringer uden at det har relation til den aktuelle sag med det danske forsvar, så er beskeden blot:

”Vi kan ikke kommentere noget som helst, som er relateret til programmet.”

Egen grundige auditering
Som beskrevet af CHECK-IN.dk fredag i sidste uge, så anbefalede branchefolk med kendskab til charter af fly, at Forsvaret og DSV foretager sin egen meget grundige auditering af Small Planet Airlines, når nu selskabet ikke har en IOSA-certificering. Branchefolkene stillede dog også spørgsmålstegn ved om DSV og forsvaret var i stand til at foretage en grundig certificering af et luftfartsselskab, da de ikke selv driver passagerflyvning.

Hos DSV ønskede direktør Mogens Ellerbæk fra DSV Air & Sea fredag ikke at fortælle andet, end at selskabet havde et grundigt program til auditering af underleverandører. Mogens Ellerbæk ønskede overfor CHECK-IN.dk ikke at gå i detaljer med programmets indhold.

11 kroner i timen
Sagen om Small Planet Airlines og opgaven med at flyve med danske soldater til og fra Afghanistan fra 1. april handler ikke kun om auditering af selskabet. Det handler også om, at Small Planet Airlines angiveligt betaler sine piloter ned til 11 kroner i timen. Det oplyste en anonym kilde i selskabet i januar til CHECK-IN.dk.

I sidste uge stillede Enhedslistens forsvarsordfører, Nikolaj Villumsen, spørgsmål i Folketingets forsvarsudvalg til Forsvarsminister Nick Hækkerup om sagen. Det har nu fået Nick Hækkerup til at bede Forsvarskommandoen om en redegørelse om sagen og valget af nyt flyselskab til at stå for de danske soldaterflyvninger. Ifølge Fagbladet regner Nick Hækkerup med at have redegørelsen på sit bord senere i denne uge.

Forsvarskommandoen oplyser onsdag til CHECK-IN.dk, at man ikke ønsker at udtale sig om sagen så længe redegørelsen til forsvarsministeren ikke er færdig.

Det var onsdag ikke muligtat fåen kommentar fra DSV.

Læs også:

Hård medfart til soldater-selskab

Egen auditering af soldater-flyvninger kan være svært

Soldater-flyvninger lander hos forsvarsministeren

3F går til Christiansborg med soldater-flyvninger

Soldater muligvis med selskab uden sikkerheds-certifikat

Piloter flyver for 11 kroner i timen