Solid fremgang i Lufthansa-selskaber

De tre Lufthansa-datterselskaber, Swiss, Austrian Airlines og Brussels Airlines, forbedrer deres resultat på bundlinjen markant i 2015. Det kan give Lufthansa-koncernen lyst til nye opkøb.

Lufthansa-koncernen er gennem flere årtier blevet trukket frem som den mest sandsynlige køber af SAS. Og mindst én gang har det da også været særdeles tæt på at et køb blev en realitet. I de senere år har Lufthansa imidlertid været i gang med en form for intern oprydning, hvor det blandt andet gjaldt om at få de eksisterende datterselskaber på ret kurs og få dem til at tjene gode penge.

Et kig på årsregnskaberne for 2015 fra Swiss, Austrian Airlines og Brussels Airlines viser, at det arbejde er lykkedes. Således kan alle tre netværksselskaber melde om solid fremgang i overskuddet.

Tredobling i forhold til året før
Bedst ser det ud hos Austrian Airlines, der har sorte tal på bundlinjen for tredje år i træk. Efter resultater af den primære drift på 25 mio. euro i 2013 og 17 mio. euro i 2014 kom selskabet ud af 2015 med et resultat på 54 mio. euro – svarende til 403 mio. danske kroner. Det er mere end en tredobling i forhold til året før.

Den betydelige stigning i forhold til året før skyldes primært lavere brændstofsomkostninger, en række omkostningsbesparelser og succes for selskabets nye langdistanceruter med fokus på Nordamerika.

Tredjebedste driftsresultat
I nabolandet Schweiz hos Swiss var fremgangen procentvis mindre. Til gengæld er beløbene langt større. Swiss opnåede således i 2015 et resultat af den primær drift på 453 millioner schweizer franc, svarende til knap 3,1 mia. danske kroner. Det er en forbedring på 34 procent i forhold til året før og det tredje bedste driftsresultat i virksomhedens historie.

Vigtige bidragydere til det gunstige driftsresultat er den såkaldte “Next-Generation Airline of Switzerland” strategi, hvor Swiss fortsatte med at investere i sin flåde, produkter og tjenester, især i selskabets Business Class produkt, hvis kvalitet blev væsentligt forbedret. En kapacitetsstyring drevet af belægningen og tiltag gennemført som led i Lufthansa Gruppens SCORE-spareprogram har også påvirket indtjeningen positivt. Endelig så har den lave oliepris også spillet ind.

Swiss’ omsætning fra driften faldt dog 3,5 procent til 5,03 mia. schweizer franc – svarende til 34,3 mia. danske kroner.

Vellykket repositionering
Også hos Brussels Airlines kan man se tilbage på et vellykket 2015. Takket være kommerciel fremgang, en vellykket repositionering på markedet og løbende omkostningsstyring endte man i 2015 med et driftsresultat på 43,1 millioner euro, svarende til 321 mio. danske kroner.

Med en passagerstigning på 13 procent er Brussels Airlines et af de hurtigst voksende flyselskaber i Europa. Selskabets belægning steg med 3,4 procentpoint. Denne vækst er ifølge selskabet resultatet af et større udbud af flyruter og billetter, samt repositioneringen som et konkurrencedygtigt flyselskab, der tilbyder både høj service og lave billetpriser.

239 mia. danske kroner
Hele Lufthansa-koncernen, som også tæller flyselskaberne Lufthansa, Eurowings og Germanwings samt fragtflyselskabet Lufthansa Cargo, vedligeholdelsesselskabet Lufthansa Technik og cateringfirmaet LSG SkyChefs, genererede en omsætning på 32,1 mia. euro, svarende til 239 mia. danske kroner.

Det er en stigning på 6,8 procent i forhold til året før. Resultatet før skat steg med 55 procent til 1,8 mia. euro, svarende til 13,4 mia. danske kroner.