Cockpit Voice Recorder fra Ethiopian Airlines ET302 (Foto: BEA)

Sorte bokse viser ligheder i to MAX-ulykker

Efter en succesfuld udlæsning af data fra de to såkaldte sorte bokse fra Ethiopian Airlines-flyet forlyder det nu, at der er lighedspunkter mellem de to MAX-ulykker.

Den amerikanske flyproducent Boeing og mange flyselskaber med MAX 8 i flåden har ventet med spænding på, at de første resultater af udlæsningen af de to sorte bokse i Ethopian Airlines-ulykkesflyet skulle blive offentliggjort.

Lørdag eftermiddag meddelte den franske havarimyndighed BEA (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation Civile, red.), der har bistået Etiopien med at udlæse data fra de sorte bokse, at arbejdet var udført, og at dataene var blevet overført til det etiopiske efterforskningshold.

Efter modtagelsen af dataene har Etiopiens transportminister, Dagmawit Moges, over for Wall Street Journal fastslået, at der er klare ligheder mellem Lion Air-styrtet nær Jakarta den 29. oktober sidste år og det nylige styrt ved Addis Ababa sidste søndag.

Transportministeren ønsker dog ikke at uddybe, hvilke ligheder, der er tale om.

De etiopiske myndigheder har således nu fået data fra Cockpit Voice Recorder (CVR) og Flight Data Recorder (FDR) i sin besiddelse, og sammen med eksperter fra Boeing og amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB) vil der nu blive udarbejdet en foreløbig rapport, som ventes udgivet om senest 30 dage.

Fokus på AOA-sensorer
Eksperter har tidligere peget på, at der er mange ligheder mellem de to ulykker med fly af typen Boeing 737 MAX 8, hvor samlet 346 mennesker er omkommet.

Udover at begge fly var af samme type, skete begge ulykker kort tid efter takeoff og i klart vejr.

Men det er især de såkaldte AOA-sensorer, der fokuseres på. Data fra disse sensorer, der skal sikre, at flyet ligger stabilt i luften uden risiko for at “stalle”, aflæses af det nye MCAS-system (Maneuvering Characteristics Augmentation System, red.), der er blevet installeret i MAX-flyene.

Systemet får automatisk flyet til at pege næsen nedad, hvis målingen fra AOA-sensorerne antyder, at der er risiko for, at flyet er ved at “stalle”. I tilfældet med Lion Air-flyet var det angiveligt fejl på AOA-sensorerne, der fik flyets næse til at pege nedad, mens piloterne i stedet forsøgte at hive næsen op ud fra de data, som var til rådighed.

Samtlige 371 Boeing 737 MAX-fly over hele verden er indtil videre blevet sat på jorden.

 

Relaterede artikler:

Overvejer at annullere Boeing 737 MAX-ordrer

Donald Trump har groundet Boeing 737 MAX-flyene

Sådan adskiller 737 MAX sig fra ældre 737-fly

Ethiopian Airlines MAX 8-fly styrtet ned

Nyt Boeing-fly styrter i havet med 189 personer ombord