Air Nostrum CRJ1000 i SAS-farver (Foto: Javier Rullan Ruano)

Spanske fly på danske indenrigsruter

De rejsende på to danske indenrigsruter får lejlighed til at tale spansk med kabinepersonalet, når et spansk flyselskab skal flyve indenrigs for SAS.

De rejsende på SAS’ to danske indenrigsruter mellem København og Aarhus samt mellem København og Aalborg bliver nogle af dem, der kommer til at stifte bekendtskab med de to helt nye CRJ1000-fly, som det spanske flyselskab Air Nostrum henover sommersæsonen skal operere for SAS.

Det ene CRJ1000-fly med registreringen EC-MJQ, har allerede nu været i sving i godt to uger på SAS-ruter fra København til blandt andet Hamborg, Gdansk og Vilnius. Og når urene stilles om til sommertid og flyselskabernes sommerfartplaner træder i kraft den 25. marts, så støder nummer to fly til.

Begge fly skal flyve for SAS frem til sommerfartplanens udløb den 27. oktober. Af SAS’ hjemmeside fremgår det, at de rejsende på Aalborg-ruten får mulighed for at sige ”Hola” (Hej, red.) til det spanske kabinepersonale op til fire gange om dagen, da flyet i længere perioder vil betjene to af de daglige rotationer.

Kortere eller længere perioder
Det er dog ikke kun de rejsende til den danske provins, som får fornøjelsen af de spanske fly og besætninger. Flyene kommer i løbet af sommersæsonen til at betjene ikke mindre end 27 SAS-ruter til og fra Københavns Lufthavn i kortere eller længere perioder.

Så rejsende på ruterne til både Amsterdam, Bukarest, Manchester og Stuttgart får mulighed for at hilse på personalet med et ”Como estas hoy?” (Hvordan går det i dag?, red.)

De 27 CPH-ruter, hvor CRJ1000-flyene bliver sat ind, er til Aalborg, Aarhus, Amsterdam, Bergen, Berlin Tegel, Birmingham, Bologna, Bukarest, Dubrovnik, Edinburgh, Frankfurt, Gdansk, Genéve, Hamborg, Helsinki, Manchester, München, Nice, Oslo, Paris, Pula, Split, Stavanger, Stuttgart, Vilnius, Warszawa og Zürich.

Air Nostrum-flyene vil desuden også blive brugt på den nye SAS-rute fra Aarhus til Nice. Der vil sandsynligvis være tale om at flyet først flyver fra København til Aarhus, videre til Nice, tilbage til Aarhus og herfra tilbage til København.

Fire millioner passagerer
Det første fly fra Air Nostrum er malet hvidt med SAS-navnet i blåt på halen mens der med lysgrå skrift står Scandinavian Airlines på den forreste del af flykroppen. Nummer to fly får sandsynligvis samme udseende. CRJ1000-flyene har plads til 100 passagerer, mens CRJ900-flyene, der opereres af CityJet, har plads til 90 passagerer. Dermed er sædekapaciteten blevet øget med 11 procent på de ruter og flyvninger, hvor de spanske fly skal flyve for SAS.

De to Air Nostrum-fly slutter sig til de øvrige 30 fly, der opereres for SAS af eksterne partnere som CityJet, Flybe og Regional Jet (Nordica). Disse flyselskaber skal sammen med Air Nostrum udføre 27 procent af samtlige SAS-flyvninger og dermed transportere 14 procent af SAS-kunderne svarende til flere end fire millioner passagerer årligt.

SAS har siden 2015 trukket på CRJ-hjælp fra Air Nostrum i flere kortere og længere perioder.

 

 

Relaterede artikler:

SAS indgår ny aftale med Air Nostrum

Spansk selskab skal flyve nye SAS-ruter

SAS henter spansk vikarfly ind igen

SAS fortsætter med spansk lejefly

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

Spansk Tallinn-hjælp til SAS