Spegepølser og Lego-klodser banede vejen for karrieren

I dag kan Billund Lufthavns marketingchef Jesper Klausholm markere de første 5 år med ruteudvikling i den internationale vestdanske lufthavn. Den unge og veluddannede marketingchef har oplevet en samlet passagervækst på op imod 45 procent i løbet af sin tid som ruteudvikler i Billund Lufthavn.

Da Jesper Klausholm i en alder af 29 år den 1. januar 2007 tiltrådte i en stilling som markedsudviklingskoordinator i Billund Lufthavn, havde lufthavnen netop afsluttet et år med 100.000 færre passagerer og en tilbagegang på 5 procent.

Nu fem år senere – ved indgangen til 2012 – harden internationale vestdanske lufthavnsamlet haft en fremgang på over 800.000passagererog en vækst på op imod 45 procent.

Og i mellemtiden er Jesper Klausholm avanceret til marketingchef, da han 1. september 2008 afløste Ejvind Lund Pedersen, der havde valgt at gå på pension.

“Det var et planlagt forløb. Jeg ønskede jobbet, og Ejvind var samtidig åben om sine fremtidsplaner,“ fortæller Jesper Klausholm i dag.

Det lå da også i kortene, at denVejle-drengen skulle beskæftige sig med noget, der relaterede sig til luftfart.

“Mine forældre gav mig det gode råd at vælge karriere ud fra interesser. Allerede da jeg var 3 år, tog min far mig med fra Vejle ud til Billund Lufthavn, hvor vi kunne sidde en hel lørdag eftermiddag og vente på at se en Caravelle landefra Palma.“

Uddannelse i England

Men vejen til jobbet som marketingchef var lang, omend der blev taget målrettet bestik af mulighederne på et tidligt tidspunkt. Efter i 2003 at have afsluttet sin HA-uddannelse på Syddansk Universitet fik Jesper Klausholm beskæftigelse som marketingassistent i lufthavnen. Fra lufthavnens butik solgte han spegepølser i lange baner til især norske rejsende, mens der i samme takt blev langet æsker med Lego-klodser over disken. Men arbejde ved check-in og i gaten gav også erfaring med på vejen.

Men udfordringerne rakte længere end til at sælge spegepølser og Lego-klodser. Jesper Klausholm rejste til England og gennemførte en Master-uddannelse i Air Transport Management ved Cranfield University. Herudover lærte han efterfølgenderuteudviklingens ædle kunst hos den britiske rådgivningsvirksomhed Avia Solutions Limited i Surrey tæt ved Heathrow Airport.

Jesper Klausholm var sammen med navnebroderen Jesper Vissing Laursen, der i dag er Senior Manager, Global Corporate Sales hos Air Berlin, de første danske studerende på den særlige britiske Master-uddannelse i luftfart. Men venskabet mellem de to unge luftfartskometer har dog endnu ikke kastet en Air Berlin-rute af sig til Billund Lufthavn.

En mørk tid for Billund

Med uddannelse og praktisk erfaring i bagagen vendte Jesper Klausholm tilbage til Billund Lufthavn til det nye job som markedsudviklingskoordinator. En rolle, der var brug for i lufthavnen, der igennem 18 måneder havde været vidne til, at trafikken fra den tidligere største kunde, Maersk Air, var blevet reduceret betydeligt efter fusionen med Sterling Airlines.

“Jeg tiltrådte som markedsudviklingskoordinator i en lidt mørk tid. Maersk Air varet stykke tid forindenovertaget af Sterling Airlines, og netværket var blevet skåret til. Ruten til Frankfurt var blevet kraftigt beskåret og havde fået Cirrus Airlines om operatør på vegne af Lufthansa. Lufthavnen var således meget leisure-orienteret på det tidspunkt og i særdeleshed udfordret rent netværksmæssigt,“ fortæller Jesper Klausholm.

Mensammen med lufthavnens ledelse og sit team har hanformået at få netværkstrafikken til at vokse. I dag stammer 39 procent af lufthavnens trafik fra netværksselskaberne.

KLM startede som Cityhopper-operation til Amsterdam, men opererer i dag “mainline“ trafik med Boeing-fly og fem daglige afgange fra sommertrafikprogrammet 2012. Cirrus og Eurowings er erstattet af Lufthansa “mainline“ på ruten til Frankfurt, der nu har 4 daglige afgange. Sidenhen har Air France åbnet en rute til Paris-CDG med 3 daglige afgange -i første omgangopereret af datterselskabet Régional.

Baltisk ‘baby’

Den første rute, som Jesper Klausholm aktivt var med til at levere til Billund Lufthavn, var airBaltic til Riga. “Jeg føler noget specielt for den rute og det selskab. Det er en slags ‘baby’ for mig. I 2012 kommer vi op på daglige afgange på ruten,“ fortæller Jesper Klausholm.

Men den unge marketingchef har også spillet en aktiv rolle i tiltrækningen af selskaber som Air France og Icelandair.

Ryanair var allerede startet i Billund Lufthavn, da Jesper Klausholm tiltrådte som markedsudviklingskoordinatori begyndelsen af 2007. Idecember måned sidste år, kunne Ryanair med den karismatiske topchef Michael O´Leary i spidsen afsløre, at det irske lavprisflyselskab etablerer en base i Billund fra slutningen af marts måned 2012.

Der har dog også været skuffelser i det 5-årige virke med ruteudvikling i Billund Lufthavn.

“At det ikke i første omgang er lykkedes os at tiltrække Vueling og til dels også Wizz Air har været nogle af de største skuffelser,“ erkender Jesper Klausholm.

Som bekendthardet spanske lavprisflyselskabVueling besluttet at etablere en rute fra Aalborg til Barcelona i 2012, mens Wizz Air i foråret 2011 åbnede en rute fra Aarhus til Gdansk. Sidstnævnte ruteer dog lukket igen.

Plukker lavthængende æbler på rutetræet

Når nogle døre lukker sig, åbner andre sig til gengæld. Ruteudvikling handler nemlig også om tålmodighed og langsigtet arbejde. Der er løbende mange fugle på taget, og ikke alle ender i hånden.

Således er derallerede flere ting i pipeline for 2012. Det tyrkiske Star Alliance-selskab Turkish Airlineshar planer om at etablere en kombineret rute fra Aalborg via Billund til Istanbul, mens Sun-Air of Scandinavia vil etablere en rute til Berlin Brandenburg Airport, når den nye storlufthavn står klar og Air Berlin træder ind i Oneworld-alliancen. Begge tiltag kan styrke netværkstrafikken betydeligt.

Cimber Sterling kan også være klar med nye regionale ruter, når og hvis selskabet får nye fly i flåden, og mon ikke Ryanair finder yderligere et par destinationer til at supplere de 19 sommerruter fra den nye base i Billund.

Oversøisk ruteflyvning er ikke lige nu på tegnebrættet i Billund Lufthavn, hvad det dog har været tidligere.

“Man skal kende sin plads som regional lufthavn. Jeg har været med i en proces, hvor det er skrevet ud af lufthavnens femårsplan.“

Skulle markedet alligevel på et tidspunkt vise sig gunstigt for oversøiske ruter, bliver det ifølge marketingchefen med Bangkok eller New York som destination.

“I mellemtiden vil jeg koncentrere mig, om de de lavthængende æbler på lufthavnens rutetræ,“ konstaterer Jesper Klausholm.

Fototekst:
Jesper Klausholm i selskab med Ryanair-bossen Michael O´Leary
(Fotograf: Jonas Kunzendorf)