Spies ekspanderer i de mindre lufthavne

Spies vil sætte 25 procent flere rejser til salg fra de mindre danske lufthavne i 2013 end i 2012. Nye lufthavne er desuden i kikkerten.

Spies vil sætte 25 procent flere rejser til salg fra de mindre danske lufthavne i 2013 end i 2012. Nye lufthavne er desuden i kikkerten.

For de hyppigt rejsende er der formentlig ikke de store ben i at finde rundt i Københavns Lufthavns myriade af terminaler, sikkerhedskontroller, butikker og fingre. Men hvis man kun kommer i lufthavnen én gang om året, så kan Danmarks største lufthavn virke uoverskuelig og være med til at give rejsen en stressende start. Og når flyrejsen blot er et stop på vejen til en uge eller 14 dages ren afslapning ved en swimmingpool på Kreta, Mallorca eller Gran Canaria, så er det måske ikke den bedste start.

Derfor bliver de mindre danske lufthavne for de charterrejsende et stadig mere populært alternativ til Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. Fri parkering, små overskuelige terminaler og ofte kun meget få andre passagerer i lufthavnen, tiltaler hr. og fru Danmark, når badebukserne og solcremen er pakket i kufferten og kursen er sat sydover.

Det tager man i den kommende sommersæson konsekvensen af hos Spies. Rejseselskabet øger således antallet af flysæder fra Aalborg, Aarhus, Odense og Bornholm med 25 procent til i alt knap 21.000 pladser. Dermed vil omkring 8-9 procent af selskabets chartergæster rejse fra de mindre lufthavne

Udbuddet fordeler sig med 15.500 sæder fra Aalborg, 2.000 sæder fra Aarhus, 2.000 sæder fra Odense og 1.200 sæder fra Bornholm.

”Vi oplever, at bornholmerne vælger at rejse derhen hvor vi flyver til fra Bornholm. At kunne flyve fra Bornholm og undgå Kastrup er ofte vigtigere for dem end præcis hvor turen går hen – sålænge den går sydpå,” forklarer produktchef Carlos Cebrian fra Spies.

Kigger på Roskilde
Successen har givet Spies appetit på at sende kunderne afsted fra flere mindre lufthavne.

”Vi kigger på mulighederne for at flyve fra Sønderborg, Karup og Roskilde Lufthavn,” forklarer Carlos Cebrian.

Det er dog ikke helt uproblematisk at anvende de mindre lufthavne. På Bornholm er landingsbanen eksempelvis ikke lang nok til, at et fly kan lette med brændstof nok til at klare turen til Gran Canaria uden stop.

Faste gæster
Hos Star Tour flyver man fra Aalborg og Aarhus. I Aalborg vil udbuddet af sæder være omtrent det samme som sidste år, mens Aarhus får 25 procent flere Star Tour-sæder.

Hos Apollo skruer man også op.

”Vi øger vores kapacitet fra Aalborg og holder status quo fra Odense Lufthavn, som billedet ser ud i øjeblikket. Det er græske og spanske rejsemål fra begge lufthavne, der gør sig gældende. Apollo er fast inventar i begge provinslufthavne og har været det i en årrække, og vi har mange faste ’gæster’, så dem er vi naturligvis trofaste overfor,” forklarer kommunikationschef Rikke Koks Andreassen fra Apollo.

En række jysk-funderede charterselskab, som Aarhus Charter og Falk Lauritsen, sender også folk på ferie fra de mindre lufthavne.