Spies skrinlægger provins-ekspansion

Charterrejsearrangøren Spies har sat sine overvejelser om charterflyvninger fra Roskilde, Karup og Sønderborg på hold.

Karup Lufthavn skal ikke forvente, at charterrejsearrangøren Spies kommer den nødlidende lufthavn til undsætning og begynder at flyve chartergæster sydpå næste år. Heller ikke i Sønderborg og Roskilde Lufthavne skal man sætte næsen op efter Spies-trafik. I december sidste år fortalte Spies ellers til CHECK-IN.dk, at man så på muligheden for at begynde at flyve fra de tre lufthavne.

Overvejelserne var en konsekvens af, at Spies med succes er begyndt at tilbyde flyvninger sydpå i sommersæsonen fra Odense og Bornholms Lufthavne. For en gruppe af chartergæster foretrækker de meget små lufthavne som udgangspunkt for en god ferie i stedet for lufthavne som Kastrup og Billund, der kan virke stressende og uoverskuelige, hvis man ikke er vant til at rejse og/eller er nervøs ved at rejse.

Men en mindregod sommer med generelt færre rejsende betyder, at de planer nu er sat på stand-by.

”Når det kommer til nye provinslufthavne er det nu sat på “hold“, da vi har haft en mindre god sommer primært på grund af lærerkonflikt og det gode danske sommervejr,” fortæller produkchef i Spies, Carlos Cebrian, til CHECK-IN.dk.

Spies har ikke helt opgivet de tre små lufthavne.

”Vi har stadig ambitioner om at åbne op for flere provinslufthavne, men må indrømme, at det ikke bliver til næste sommer,” forklarer Carlos Cebrian.

God belægning
I Odense og Bornholms lufthavne har man dog ingen grund til at frygte, at Spies’ tilbageholdenhed også vil gå ud over dem.

”Vi har haft en god belægning både på flyvningerne fra Bornholm og Odense, så vi vil fortsætte med at flyve fra begge lufthavne næste år. Hvor mange destinationer og afgange der vil være, er endnu uvist, men nok omkring det samme antal som i denne sommer,” understreger Carlos Cebrian.

Apollo og Gislev Rejser har også jævnligt charterflyvninger fra Odense Lufthavn i sommersæsonen. Det er dog ikke uden problemer at operere fra de mindre lufthavne, da længden på landingsbanerne ofte sætter en begrænsninger på størrelsen af fly og på hvor langt flyene kan flyve.