Spøgelseslufthavn på vej mod åbning

En ny lufthavn har stået ubrugt hen i over tre år. Nu kan spøgelserne være på vej til at blive afløst af passagerer.

Alt godt kommer til den der venter. Og nu ser det ud til at ventetiden snart er forbi. I hvert fald når det kommer til at tage en lufthavn nær den spanske by Murcia i brug. Corvera-lufthavnen stod egentlig færdig i 2011. Men en placering tæt på to andre lufthavne betød, at ingen flyselskaber agtede at rykke ind i den nye 28.000 kvadratmeter store terminalbygning og benytte den nyanlagte 3.000 meter lange landingsbane.

Nu ser det imidlertid ud til at der kommer skred i tingene. Således oplyste den spanske minister for regional udvikling, at man arbejder tæt sammen med de regionale myndigheder om at kunne åbne lufthavnen inden årets udgang.

Og tre luftfartsselskaber har vist interesse for at sende spøgelserne ud og passagererne ind i terminalen fra april næste år. Det er Ryanair, airberlin og Air Europa. De tre selskaber får masser af plads at boltre sig på og mulighed for at ekspandere kolossalt. Lufthavnen er nemlig bygget til at kunne håndtere tre millioner passagerer – flere end der årligt går gennem Billund Lufthavn. Tanken var blandt andet, at lufthavnen med sin lange landingsbane – den længste i Sydspanien – skulle kunne tage imod langdistancefly.

Anlægge forlystelsespark
Corvera-lufthavnen er placeret knap 130 kilometer fra lufthavnen i Valencia og kun 30 kilometer væk fra Murcias eksisterende San Javier-lufthavn. Den kommercielle del af San Javier-lufthavnen forventes at lukke i 2016 og blive en ren militærlufthavn. Det har været med til at sætte gang i forberedelserne af en ibrugtagning af Corvera-lufthavnen.

Desuden har underholdningskoncernen Paramount planer om at anlægge en forlystelsespark og et konferencecenter i nærheden af lufthavnen.

Ifølge en spansk politiker har det kostet 150.000 kroner om dagen at have lufthavnen stående. Det løber op i over 150 mio. kroner over de tre år, som lufthavnen har stået klar.

Sat til salg
Murcia San Javier-lufthavnen er ikke den eneste spanske spøgelseslufthavn. Syd for Madrid ligger Ciudad Real-lufthavnen, som lukkede i 2012 efter kun tre år i drift. Lufthavnen har en 4.000 meter lang landingsbane og en terminal, der er i stand til at håndtere 10 mio. passagerer om året. Både Vueling, Ryanair og airberlin prøvede kræfter med lufthavnen. Men en manglende station på højhastighedstogbanen mellem Madrid og Sevilla gjorde det særdeles besværligt at komme til og fra lufthavnen. Lufthavnen blev sat til salg til omkring 750 mio. kroner. Men da ingen købere meldte sig på banen er prisen i dag sat ned til 650 mio. kroner.

I det nordøstlige Spanien ligger Huesca-Pirineos Lufthavnen, der ikke har haft ruteflyvning siden januar i år. Tanken var at lufthavnen skulle være porten til en række skisportssteder i Pyrenæerne. Lufthavnen ligger dog over 100 kilometer væk fra den nærmeste piste.