Stadig ledige ruter efter Cimber-konkursen

Ud af Cimber Sterlings i alt 14 indenrigs- og regionalruter er der i løbet af de seneste dage annonceret nye operatører og ekstra frekvenser på i alt 10 af disse ruter. Tre ruter har endnu ikke fået bekræftet ny betjening, viser en aktuel oversigt.

Siden torsdag den 3. maj har kurator Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumertstået i spidsen for drøftelser med potentielle købere af dele af boet efter Cimber Sterling.

Samtidig med drøftelserne har en række konkurrenter allerede etableret sig eller varslet etablering på en række af de flyruter, som Cimber Sterling opererede på.

Det lægger et naturligt pres på de selskaber, der måtte have interesse i at byde på dele af konkursboet. Her retterinteressen sig først og fremmest mod Cimber Sterlings indenrigs- og regionalruter, som er den del af selskabet, der ville forventes at have en lønsom fremtid. Det er også disse ruter, somselskaberneFlybe og Skyways angiveligt forsøger at få adgang til at betjene.

Cimber Sterling havde allerede før konkursen besluttet sig for at afvikle leisure-ruterne fra Aalborg og København ved sommertrafikprogrammets afslutning i oktober måned, hvorfor det umiddelbart ikke har den store bevågenhed, hvilke selskaber, der måtte flyve på disse ruter fremover.

Tre ledige ruter
Sent mandag aften var situationen, at fire indenrigs- og regionalruter stadig ikke har fået ny operatør eller øget kapacitetefter konkursen. Der er tale om ruterne fra Billund til København og Bergen samt ruterne fra København til Stockholm og Växjö.

RUTE CIMBER FØR NYE AFGANGE OPERATØR
København-Billund 36ugentlige
København-Bornholm 41 ugentlige 19 ugentlige DAT
København-Karup 46 ugentlige 22 ugentlige Norwegian
København-Sønderborg 23 ugentlige 11ugentlige DAT
København-Aalborg 50 ugentlige + 2 ugentlige SAS/Norwegian
København-Aarhus 41 ugentlige + 4 ugentlige SAS
København-Norrköping 11 ugentlige 11 ugentlige Skyways
København-Stockholm BMA 17 ugentlige
København-Växjö 12 ugentlige
København-Prag 18 ugentlige +4 ugentlige Norwegian
Billund-Bergen 4 ugentlige
Billund-Oslo 23 ugentlige 11 ugentlige Sun-Air (BA)
Billund-Stockholm ARN 16 ugentlige 11 ugentlige Sun-Air (BA)
Aalborg-Oslo 12 ugentlige 11 ugentlige Sun-Air (BA)

Ny indenrigsoperatør
Af oversigten fremgår det, at Vamdrup-baserede Danish Air Transport (DAT) har overtaget indenrigsruterne fra København til Bornholm og Sønderborg, dog i første omgang med færre afgange end Cimber Sterling.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian er gået ind på ruten fra København til Karup med halvt så mange afgange, som Cimber Sterling opererede. Til gengæld benytter Norwegian indlejede fly fra Jet Time af typen Boeing 737-300 med 148 sæder.

På indenrigsruterne til Aarhus og Aalborg har de eksisterende selskaber skruet op for kapaciteten. SAS har indsat større fly på visse afgange mellem København og Aarhussamt udvidet med fire ekstra ugentlige frekvenser i hver retning.

Danmarks største indenrigsrute til Aalborg er blevet udvidet med fem ekstra ugentlige afgange medde store 189-sæders Boeing 737-800 fly fra Norwegian. SAS har derimod reduceret antallet af ugentlige afgange fra 48 til 45, men indsat større fly på en række afgange.

Jyske regionalruter dækket ind
Sun Airof Scandinavia, der opererer som franchisepartner for British Airways, har overtaget tre ud af fire skandinaviske ruter fra henholdsvis Billund og Aalborg. Her flyves der med 32-sæders Dornier-fly.

Fra København til Prag, hvor Cimber Sterling havde 18 ugentlige afgange i hver retning, har Norwegian indsat fire ekstra afgange om ugen, således at der øges fra tre til syv ugentlige afgange. Også her benyttes de store Boeing 737-800 fly.

På ruten fra København til Stockholm-Bromma er der ikke kommet ekstra kapacitet eller ny operatør. Cimber Sterlings konkurrent på denne rute var Flybe Nordic, der angiveligt i disse timer forhandler med kuratellet om at overtage dele af konkursboet.

Selvom der således er kommet nye operatører og ekstra frekvenser på en række ruter, er den fremtidige trafiksituation næppe afklaret. Lige nu afventer markedet, at kuratellet kommer med mere konkrete informationer om udviklingen i drøftelserne med mulige købere.