Boeing 757 fra United Airlines.

Stærk vind tvinger 11 fly ned

11 gange de sidste fire dage har fly fra Europa til USA måtte lande undervejs for at tanke brændstof.

En kombination af kraftig vind og snestorm over USA’ nordøstlige hjørne har de seneste dage været medvirkende til, at passagerfly på vej fra Europa til USA hele 11 har måtte gå ned i lufthavne i det aller østligste Canada og USA for at få ekstra brændstof ombord til at flyene har kunne nå deres destination og være i stand til at flyve videre til alternative lufthavne, hvis snestormen forhindrede en landing.

Alle 11 gange har der været tale om Boeing 757-fly, der er nogle af de mindste flytyper, der bliver brugt til direkte flyvninger over Atlanterhavet. Flyene anvendes oftest af amerikanske selskaber, som bruger dem til at betjene tynde ruter og dermed sikre direkte flyforbindelse fra byer som København, Stockholm, Berlin, Bruxelles og Amsterdam ind til selskabernes store trafikknudepunkter på den amerikanske østkyst. Modsat mange andre langdistancefly, så har Boeing 757 kun en midtergang.

Gøre holdt
Mest udsat var United Airlines UA55 fra Paris Charles de Gaulle til New Yorks Newark lufthavn. Her måtte man både fredag, lørdag og søndag gøre holdt i henholdsvis Bangor i den amerikanske stat Maine, i Gander i det østligste Canada og på den canadiske flyvestation Goose Bay. United-flyet UA121 fra Barcelona til Newark måtte ned og tanke i Gander lørdag og i går mandag. Samme manøvre lavede flyet for en uge siden.

Lørdag og mandag måtte United Airlines UA63 fra Madrid til Newark også ned i henholdsvis Halifax og Gander. UA16 fra London Heathrow til Newark måtte kun lørdag gøre holdt i Bangor.

United Airlines er ikke ene om at anvende Boeing 757 på direkte flyvninger mellem USA og Europa. Det samme gør US Airways, der derfor også blev berørt af snestormen og den stærke vind. Således måtte US751 fra Bruxelles til Philadelphia lørdag slå vejen forbi Bangor og både fredag og lørdag lagde US799 fra Amsterdam til Philadelphia vejen forbi samme lufthavn for at få ekstra brændstof ombord.

Fra Stockholm og Oslo
United Airlines bruger også Boeing 757 på sine ruter fra Stockholm og Oslo til New York Newark. Ingen af de to ruter blev berørt i weekenden, men henholdsvis den 10. og 12. februar måtte United-fly fra Stockholm og Oslo ned i Bangor for at tanke. Indtil United Airlines i 2012 lukkede sin rute fra Newark til København brugte selskabet Boeing 757-fly på ruten.

Delta Air Lines er også blandt de selskaber, som bruger Boeing 757 på tyndere europæiske ruter. Det gælder blandt andet på den sommerrute mellem New York’s JFK-lufthavn og København, som selskabet beflyver i juni, juli og august hvert år. Om sommeren er der dog sjældent problemer med kraftig vind og snestorme.

Boeing stoppede med at bygge 757’eren i 2004, da man havde nået 1.050 eksemplarer. Selskabet vurderer, at den nye Boeing 737MAX vil kunne betjene 95 procent af de ruter, hvor flyselskaber i dag bruger Boeing 757.Airbus annoncerede fornylig, at de ser på at udvikle en version af deres Airbus A321-mellemdistancefly, Airbus A321neoLR, som vil kunne erstatte Boeing 757 på tynde transatlantiske ruter.

Boeing 757-fly fra United Airlines. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons.