(Foto: Air France)

Stærkere konkurrence skal vindes med stærkere service

Hos Air France er man ikke i tvivl om, hvordan selskabet kan stille sig stærkest i kampen om de rejsende. Der skal skrues yderligere op for serviceniveauet.

(PARIS) Konkurrencen i luftfartsbranchen intensiveres dag for dag. Især de store netværksselskaber presses af lavprisselskaberne og de aggressivt ekspanderende Golf-selskaber, som har ædt sig sikkert ind på det europæiske marked. Igen og igen må flyselskaberne indføre nye tiltag for at holde trit med konkurrenterne.

Imens nogle selskaber går lavprisvejen med billigere billetter i bytte for færre inkluderede services, går andre selskaber den modsatte vej og skruer op for serviceniveauet for at vinde de rejsendes gunst.

Således kunne Air France i går under stor festivitas offentliggøre et helt nyt Economy og Premium Economy-produkt til sine rejsende på langruterne. Målet er at være bedst og ifølge selskabet, er netop denne ambition nøglen til succes.

”Best & Beyond (navnet på det nye koncept red.) er et emblem på Transform 2015-planen (Air Frances restruktureringsplan red.), der repræsenterer en investering på over 500 mio. euro i de nye produkter, som Air France vil tilbyde. Det er ambitionen at have det bedste produkt og gøre en forskel med en optimeret kundeservice,” sagde Bruno Matheu, chef for Air Frances passageraktiviteter på langruterne, ved seancen i Paris.

Air France lægger således ikke skjul på, at man har valgt at bruge en enorm sum penge på det produkt, der skal stille selskabet bedre i konkurrencen samtidig med, at det i sidste uge kom frem, at yderligere 2.600 stillinger må skæres for at sænke selskabets omkostninger.

Mere benplads og is til dessert
Med nye Economy- og Premium Economy-sæder vil de rejsende få en langt bedre oplevelse, når de rejser med Air France, fortalte Bruno Matheu videre under offentliggørelsen, inden han fremlagde rækken af forbedringer.

På Economy er der tale om nydesignede sæder, som blandt andet øger benpladsen i knæhøjde med 2,5 centimeter. Sæderne er tilmed blevet udstyret med strømstik og USB-ladestik til mobiltelefoner. Desuden øges størrelsen og kvaliteten på in-flight entertainment-skærmene, hvorfra de rejsende kan finde mere end 1.000 timers underholdning, i form af musik, film og tv-shows. Alle skærmene vil være touch-skærme.

På Economy Premium, der blev lanceret af Air France i 2009, er der også udsigt til en opgradering. Ligesom på Economy er der tale om nydesignede sæder, men på Economy Premium er disse udstyret med fodskammel og ikke mindre end 40 procent mere benplads end på Economy. Economy Premium tegner sig i dag for ikke mindre end 8 procent af Air Frances omsætning.

Det er ikke kun på ”hardware”-delen, at de rejsende får et bedre produkt. Maden blev fra den første september opgraderet på samtlige af Air Frances langruter, så man på de ekstra lange flyvninger får varm mad to gange og is til dessert. Ikke desto mindre serverer Air France fortsat champagne uden beregning for rejsende på alle klassetrin, pointerede Bruno Matheu.

De nye sæder vil blive installeret på 44 Boeing 777-fly i perioden juni 2014 til juli 2016. Sæderne er ifølge Air Francetre kilo lettere per sæde, hvilket giver en samlet vægtreduktion på 28 ton i den samlede langdistanceflåde, som bidrager til et reduceret brændstofforbrug.

Se flere billeder fra offentliggørelsen af Air Frances nye Economy og Premium Economy-sæder på vores Facebook-side, som du finderher.