Star Alliance i samarbejde med lavprisflyselskaber

Star Alliance har offentliggjort en ny samarbejdsmodel, hvor lavprisflyselskaber og hybrid-selskaber kan blive integreret i netværket.

Verdens største luftfartsalliance er i dag Star Alliance, der oprindeligt blev etableret i 1997 af Air Canada, Lufthansa, SAS, Thai Airways og United Airlines. Samarbejdet rummer i dag 28 flyselskaber, men ingen af disse er lavprisflyselskaber.

På det årlige netværksmøde i Chicago har Star Alliance netop besluttet, at der skal etableres en samarbejdsmodel, der giver adgang til at få lavprisflyselskaber og hybrid-selskaber indenfor i varmen. Ikke som medlemmer, men som samarbejdspartner i en såkaldt Connecting Partner Model.

Dermed bliver det muligt for passagerer, der rejser med Star Alliance-selskaber at inkludere de udvalgte Connecting Partner-flyselskaber i rejseplanen og sikre, at passagerer og bagage bliver gennemchecket til slutdestination, selvom der er flyskifte mellem Star Alliance-selskab og Connecting Partner-selskab.

“Med dette innovative koncept er Star Alliance banebrydende. Vi ser en klar tendens i retning af konvergens mellem de tradtionelle “full service“ flyselskaber og lavprismodellen i luftfartsindustrien. Samtidig fortæller kunderne os, at de har brug for adgang til markeder, hvor vi ikke er fuldt ud dækkende. I mange tilfælde er netværksflyselskaberne ikke i stand til at udfylde dette hul, og ved fremover at samarbejde med Connecting Partnere kan vi tilbyde et udvidet netværk for vores rejsende,“ siger Mark Schwab, der er administrerende direktør for Star Alliance.

Samarbejde vil kunne ses på bundlinjen
Det første flyselskab udvalgt til at blive Connecting Partner er det sydafrikanske lavprisflyselskab Mango. Selskabets historie strækker sig tilbage til 2006, og i dag beskæftiger Mango, der er et datterselskab til South African Airways, 10 Boeing 737-800 fly på sydafrikanske indenrigsruter.

Fremtidige Connecting Partner-selskaber vil blive nøje undersøgt, før de får mulighed for at indgå partnerskab med alliancen. Star Alliance fremhæver, at Mango har vundet flere priser i World Travel Awards og Skytrax, ligesom selskabet er det eneste på det afrikansk kontinent, der tilbyder gratis WiFi om bord.

Hos Mango er der stor tilfredshed med at blive udvalgt som den første Connecting Partner, hvilket ifølge selskabets direktør vil kunne aflæses direkte på bundlinjen.

“At blive udvalgt som Connecting Partner vil give ethvert lavprisflyselskab eller hybrid-selskab en konkurrencemæssig fordel, der øjeblikkeligt øger markedsandelen og skaber flere muligheder for de rejsende,“ siger Nico Bezuidenout, der er adminstrende direktør i Mango.