Star Tour vokser fra konkurrenterne

Star Tour render fra konkurrenterne hvad væksten angår, og samtidig tjener selskabet penge. I 2010/11 fik Star Tour 48.000 flere kunder og indtjeningen steg med 20 procent til 88 millioner kroner før skat. I de seneste fire år har Star Tour i Danmark øget omsætningen med omkring 400 millioner kroner.

Mens Spies-koncernens britiske moderselskab Thomas Cook plc i de seneste uger har kæmpet en ren overlevelseskamp, kan Star Touri Danmark bryste sig af enhistorisk vækst på 27 % i regnskabet for 2010/11.

Væksten svarer til 48.000 flere kunder end året før, og samtidig formår Star Tour at tjene penge. I 2010/11 steg indtjeningen hos Star Tour A/S således med over 20 procent til 88 millioner kroner før skat.

Samlet set blev omsætningen hos den danske del af Star Tour på 1,3 milliarder kroner og dermed har Star Tour i Danmark øget omsætningen med omkring 400 millioner kroner siden 2006/07, hvor selskabet omsatte for 814 millioner kroner.På blot fire år har Star Tour dermedøget sin omsætning med næsten 60 %.

Den administrerede direktør i Star Tour A/S, Birthe Madsen, er ikke i tvivl om, hvad succesen skyldes.

“Vores fokus på at tilbyde danskerne unikke ferier, der kun kan købes hos Star Tour har medvirket til væksten. 56.000 flere kunder valgte således de unikke Star Tour hotelprodukter, som Blue Village, Blue Couples, Splash, Sensatori, Holiday Villagei forhold til året før,“ siger Birthe Madsen.

Samtidig har Star Tour målrettet forsøgt atøge markedsandelen i Jylland, og fået mange nye jyske kunder.Fordelt på lufthavne øgede Star Tour i 2010/11 med omkring28 % fra København, 197 % fra Aarhus, 52 % fra Aalborg og 10 % fra Billund.

Ifølge Star Tourbestilte 60 % af kunderne deres rejser online via internettet.

Kampen om det danske marked

Væksten i omsætningen på 27 % er den største i firmaets historie, og Birthe Madsen vurderer, at Star Tour står for omkring halvdelen af den samlede vækst i charterbranchen i samme periode.

Star Tour A/S er en af Danmarks største rejsearrangører med en markedsandel i 2010 på 21 %. Star Tour er en del af TUI Nordic, der tilbyder charterrejser fra Danmark, Sverige, Norge, og Finland. TUI Nordic er i sidste ende ejer afTUI Travel PLC med omkring30 millioner kunder årligt.

Konkurrenten Spies indgår i den nordiske rejsekoncern Thomas Cook Northern Europe med rejsearrangørerne Ving i Norge og Sverige, Tjäreborg i Finland, flyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia samt hotelselskabet Resorts & Hotels. I sidste ende er Spies ejet af det børsnoterede Thomas Cook Group plc med 22 milioner rejsende årligt.

Det danske selskab Spies A/S har endnu ikke offentliggjort regnsskabet for 2010/2011, men ser man det seneste årsregnskab, der blev afsluttet per 30. september 2010, var omsætningen på 1,3 milliarder kroner. Det var en tilbagegang i forhold til 2007/08, hvor Spies omsatte for over 1,5 milliarder kroner.

En tredje store aktør i Danmark er Apollo Danmark og Falk Lauritsen, derindgår i Kuoni Nordic sammen med Apollo Norge, Apollo Sverige,Apollo Finland samt flyselskabet Novair, sports- og familieresortet Playitas på Fuerteventura samt specialistarrangørerne Lime Travel og Golf Plaisir.

Kuoni Scandinavia har 780 medarbejdere og totalt set 1.000.000 rejsende på årsbasis til rejsemål i hele verden og indgår i den schweiziske rejsekoncern Kuoni.