ATR72-600 fly i SAS-bemaling (Foto: SAS/PR)

Stobart Air tæt på SAS-kontrakt

Irske Stobart Air ventes i løbet af et par uger at kunne indgå aftale med SAS om at overtage regionale flyvninger med ATR-fly fra en base i Københavns Lufthavn.

SAS valgte i begyndelsen af året at sende den regionale produktion med ATR72-600 fly i udbud, efter at det blev klart, at Jet Time ikke længere ønskede at operere i dette segment.

I dag opererer Jet Time syv ATR72-600 fly for SAS fordelt med fem på basen i Københavns Lufthavn samt to på basen i Stockholm-Arlanda. Oprindeligt var endnu et ATR72-fly (OY-JZA, red.) beskæftiget for SAS, men det blev skadet sidste år ved en påkørsel i Trondheim-Værnes lufthavnen og står nu i Billund Lufthavn og afventer sin videre skæbne.

En håndfuld flyselskaber har budt ind på SAS-opgaven, og det er blandt andet Danish Air Transport (DAT), britiske Flybe samt irske Stobart Air. SAS ventes inden udgangen af februar at træffe beslutning om, hvilket selskab, der får tildelt opgaven, og CHECK-IN.dk erfarer, at Stobart Air er meget tæt på at kunne indgå en aftale med SAS om at operere i første omgang  med mindst fire ATR72-fly fra en base i Københavns Lufthavn.

Stobart Air er i modsætning til DAT og Flybe et rendyrket produktionsselskab, der ikke selv sælger billetter, men udelukkende gennemfører flyvninger på længerevarende kontrakter for andre flyselskaber. I dag er Aer Lingus den største kunde, idet Stobart Air opererer 11 fly af typen ATR72-600 samt to ATR42-300 for IAG-selskabet, mens der er fire ATR72-500/600 fly i drift på vegne af Flybe. I sommeren 2016 fik Stobart Air leveret to splinternye ATR72-600´ere, der er leaset fra Billund-virksomheden Nordic Aviation Capital, der også ejer de fly, som Jet Time igennem de senere år har opereret i SAS-bemaling.

Hverken hos SAS eller Stobart Air er man meget for at udtale sig om forhandlingerne, der kan munde ud i en aftale om wetlease-flyvninger, hvor Stobart Air skal flyve med eget personale i fly, der fremstår i SAS-bemaling.

“Vi søger altid at udforske nye kommercielle muligheder, men vi ønsker ikke at kommentere på spekulationer,” siger en talsmand fra Stobart Air til CHECK-IN.dk, og hos SAS lyder det således fra Mariam Skovfoged, der er selskabets danske pressechef: “Vi er i slutfasen af valget af leverandør, og vi melder ud, når alt er på plads.”

Solid ejer i ryggen
Stobart Air hed frem til 2014 Aer Arann og blev etableret tilbage i 1970. I efteråret 2010 fløj Aer Arann ind i økonomiske vanskeligheder, hvorefter Stobart Group trådte ind som aktionær og sidenhen har øget ejerskabet.

I dag er Stobart Group den største aktionær i Stobart Air, og gruppen har interesser inden for energi, luftfart og jernbanedrift. Stobart Group ejer 45 procent af Stobart Air, mens Invesco Perpetual sidder på 40 procent af ejerskabet. Sidste år meddelte Invesco Perpetual, at man ønskede at sælge aktierne i Stobart Air, hvilket har skabt usikkerhed om det fremtidige ejerskab. De øvrige aktionærer er Cenkos Securities (10 %) samt Padraig O´Ceidigh, grundlæggeren af Aer Arann, der har fem procent aktierne.

Der var i det meste af 2016 forhandlinger mellem CityJet og Stobart Group om en overtagelse af Stobart Air, men i begyndelsen af december sidste år gik parterne fra hinanden, hvormed en handel til en værdi af 600 mio. kroner gik i vasken. CityJet har netop købt Cimber A/S fra SAS og skal fremover producere regionale flyvninger for SAS med 23 Bombardier CRJ900-fly.

 

Relaterede artikler:

Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet

CityJet afbryder købsforhandlinger

CityJet åbner base i London-lufthavn

CityJet vil ikke kommentere på Cimber og Stobart

Cimber-bejler på vej til at overtage Stobart Air