SAAB 340 fra Nextjet (Foto: Bene Riobo)

Stockholm-flyvninger er aflyst

Konkursen i Nextjet betyder, at samlet 50 flyvninger til og fra Arlanda Lufthavn på hverdage er blevet aflyst, hvilket er op imod otte procent af den samlede trafik.

Mange passagerer er blevet ramt af konkursen i Nextjet. Det sætter også sit præg på Stockholm Arlanda-lufthavnen, der torsdag har færre operationer end normalt.

Således vil omkring 50 Nextjet-flyvninger til og fra Arlanda Lufthavn på alle hverdage være aflyst som følge af konkursen, og det svarer til op imod otte procent af de 680 afgående og ankommende rute- og charterfly i den svenske storlufthavn.

Fra Stockholm fløj Nextjet frem til konkursen til Arvidsjaur (via Lycksele), Gällivare (via Örnsköldsvik), Vilhelmina, Hemavan (via Vilhelmina), Lycksele, Örnsköldsvik, Kramfors, Karlstad, Jönköping samt Mariehamn på Ålandsøerne og Kokkola (Karleby) og Pori (Björneborg) i Finland.

Der var også ruter ud af andre svenske lufthavne. Fra Gøteborg-Landvetter fløj Nextjet også til Sundsvall og Umeå, mens selskabet også forbandt Luleå med Tromsø i Norge og Oulu i Finland. Endelig var der en rute fra Umeå til Jakobstad.

Hjælp fra SAS og BRA
Hos SAS oplyser man, at passagerer, der har været booket på en Nextjet-flyvning, der er udstedt på en SAS-billet, frit kan ombookes til en SAS-flyvning i samme serviceklasse, eller også kan der søges om refundering af billettet.

SAS oplyser dog, at selskabet ikke påtager sig omkostninger til hotel og måltider  for passagerer, der ikke har mulighed for at gennemføre en Nextjet-flyvning udstedt på en SAS-billet.

Hos det svenske regionale flyselskab BRA tilbyder man , at Nextjet-passagerer kan ombooke til en BRA-flyvning på ruterne mellem Umeå og Gøteborg v.v. samt Sundsvall og Gøtreborg .v.v. Det kan ske i perioden fra den 16. til 20. maj for en pris på 498 svenske kroner per strækning inklusive skatter og afgifter.

“Luftfartskonkursen er meget ulykkelig, og noget vi dybt beklager. Vi vil samtidig strække en hånd ud til alle strandede flypassager i de nærmeste dage,” siger administrerende direktør Christian Clemens fra BRA om det særlige tilbud.

Transportstyrelsen kontrollerede Nextjet
Få timer efter indgivelse af konkursbegæringen i Nextjet blev selskabets operative licens onsdag eftermiddag permanent inddraget af Transportstyrelsen i Sverige.

Denne licens er vigtig for at kunne foretage kommerciel flyvning, og allerede sidste år udstedte Transportstyrelsen den 17. august en midlertidig licens, og gav senere Nextjet den permanente tilladelse tilbage, da der var kommet så meget orden i økonomien, at Transportstyrelsen vurderede det forsvarligt at fortsætte.

“Myndighederne har derefter fortsat kontinuerligt kontrolleret Nextjets økonomi,” skriver Transportstyrelsen. Men denne kontrol har tilsyneladende ikke været nok til at forhindre, at selskabet måtte indgive konkursbegæring i går.

Ifølge det svenske medie dn.se er der torsdag formiddag mødeaktivitet mellem Trafikverket og det svenske erhvervsministerium i forhold til at vurdere, om der er noget, der kan gøres i forhold til den aktuelle Nextjet-krise, der rammer mobiliteten i det svenske samfund.

 

Relaterede artikler:

Svensk flyselskab er gået konkurs

Nye investorer sikrer NextJets fremtid

Domstol: NextJet skal informere om flystop

SAS opsiger codeshare-aftale med Nextjet

DAT skal atter flyve for NextJet