- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Stockholm-lufthavn får togforbindelse

Lukningen af Stockholm Bromma-lufthavnen er skudt til hjørne. I stedet udvides den og har nu også udsigt til sporvogns-forbindelse.

Stockholms bynære lufthavn, Stockholm Bromma, står til at blive forbundet med resten af den svenske hovedstad med sporvogne om 3-5 år. Således tog politikere i Stockholm mandag det første spadestik til den nye Nord Kista-linje, der får en station ved Bromma-lufthavnens terminalbygning.

Den nye linje bliver en sidegren til Stockholms tværbane-linje, der går i en bue rundt om Stockholm, og forventes at åbne omkring 2021.

Flere tusind boliger
Igennem flere år diskuterede politikerne i Stockholm om Stockholm Bromma-lufthavnen skal nedlægges eller have lov at leve videre. Tilhængerne af en lukning af Bromma kunne godt tænke sig at bygge flere tusind boliger på det store område i den sydvestlige del af Stockholm, som lufthavnen i dag ligger beslag på.

Tilhængerne af at bevare Bromma-lufthavnen pegede på, at lufthavnen er en vigtig port mellem den svenske provins og den svenske hovedstad. Flere flyselskaber med BRA i spidsen har således adskillige indenrigsruter fra Stockholm Bromma, der ligger langt tættere på centrum af Stockholm end storebror Stockholm Arlanda gør. Det gør Bromma-lufthavnen til en vigtig mellemstation mellem provinsen og hovedstaden.

Første spadestik
I december 2015 blev der foreløbigt lagt låg på debatten om hvorvidt lufthavnen skulle lukkes indenfor få år eller først i 2038, som er den planlagte udløbsdato for lufthavnen. Det skete, da den svenske regering besluttede, at en udpeget ekspert ikke skulle analysere mulighederne for at nedlægge lufthavnen. Den tidligere erhvervsminister Anders Sundström skulle fremadrettet kun se på hvordan lufthavn og boliger måske kan supplere hinanden.

Med lidt mere sikkerhed omkring lufthavnens fremtid tog den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia første spadestik til en omfattende udvidelse af lufthavnen.

Stor trængsel
Omdrejningspunktet i udvidelsen er en ny ankomsthal, som skal øge Bromma-lufthavnens kapacitet fra 2,5 til 3,0 millioner passagerer om året. I 2017 havde lufthavnen godt 2,5 mio. passagerer, hvilket gjorde Stockholm Bromma til Nordens 11. største lufthavn.

Trængslen er undertiden stor i både afgang- og ankomsthallen i den lille lufthavn, der er Sveriges tredjestørste målt i antal passagerer. Når den nye ankomsthal står klar er det derfor planen at ombygge den nuværende ankomsthal til en afgangshal. I det arbejde vil flere andre bygninger også blive inddraget.

Lounge på første sal
Når ombygningerne er fuldt ud gennemført vil de rejsende få en nemmere vej gennem lufthavnen, ligesom de vil kunne tage plads i en lounge på første sal over udgangene til flyene.

Den nye ankomsthal har en prislap på 50 mio. svenske kroner. Den samlede terminalombygning beløber sig til 180 mio. kroner.

Danske Sun-Air flyver fra Aarhus Lufthavn til Stockholm Bromma-lufthavnen, der ikke har fast flyforbindelse til Københavns Lufthavn.

 

 

Relaterede artikler:

Fremgang i lukningstruet lufthavn

Svenskere vil satse på lukningstruet lufthavn

Stockholm-lufthavn skal udvides

Svensk citylufthavn fredes