Det nye Boeing 787-10 Dreamliner-fly i samlehallen i North Charleston i den amerikanske delstat South Carolina. Foto: Boeing

Største Dreamliner-fly nogensinde er færdigsamlet

Den amerikanske flyproducent Boeing har netop færdigsamlet 787-10 Dreamliner, der bliver den hidtil største type af den supermoderne flytype.

I første halvdel af 2018 vil en spritny og endnu mere brændstoføkonomisk udgave af et Dreamliner-fly indtage himlen.

Boeing har således offentliggjort, at det første 787-10 Dreamliner-fly er blevet samlet færdigt på flyproducentens fabriksfaciliteter i byen North Charleston i den amerikanske delstat South Carolina.

Singapore Airlines vil som det første flyselskab i verden få leveret det supermoderne fly, og det skal efter planen ske i første halvdel af 2018. Før flyet kommer i kommerciel drift, skal det først males i Singapore Airlines’ farver, der skal være en kontrol af systemerne samt tests af flyets motorer. 787-10 Dreamliner-flyene bliver indsat på det asiatiske flyselskabs mellemdistanceruter.

Singapore Airlines har lagt en fast ordre hos Boeing på 30 fly af den nye 787-10 Dreamliner, og flyselskabet har i februar i år desuden underskrevet en hensigtserklæring på køb af yderligere 19 fly af samme type.

”Boeing er glade for at have afsluttet den endelige samling af den første 787-10 Dreamliner til Singapore Airlines. Med en hidtil uset effektivitet, større kapacitet og Dreamlinerens velkendte passageroplevelse vil 787-10 være en vigtig en vigtig del af flyselskabets fremtidige flåde,” siger Dinesh Keskar, der er underdirektør for salg i Østasien og Indien hos Boeing Commercial Airplanes.

Stor besparelse af brændstof
Boeings nye 787-10 Dreamliner-fly bliver opgraderet på flere punkter. Først og fremmest bliver flyet 5,5 meter længere end sin forgænger, 787-9 Dreamliner, så flyet i alt bliver 68,27 meter langt. Herudover vil den nye Dreamliner-udgave reducere brændstofforbruget og emissioner med hele 25 procent pr. sæde i forhold til sin forgænger.

Mens 787-9 Dreamliner har plads til 290 passagerer i en to-klasses-konfiguration, får 787-10 Dreamliner plads til 330 passagerer ligeledes i en to-klasses-konfiguration. 787-10-modellen får samme højde og vingespænd som sin forgænger, og længden er derfor det eneste, Boeing ændrer ved.

Det første Dreamliner-fly gik på vingerne i rutedrift i begyndelsen af 2011, og siden har flyfamilien af 787 transporteret mere end 190 mio. passagerer på mere end 560 forskellige ruter i hele verden. Det har samlet set sparet miljøet for 18 mia. pund brændstof (knap 8,2 mia. kilo, red.).

 

Relaterede artikler:

Boeings Dreamliner tegnede gigantisk fly

Boeing har leveret første forlængede Dreamliner

Gigantisk flyordre fra Singapore Airlines

Større Dreamliners til nye destinationer

x

Læs Også

SAS tilbyder ombooking på grund af vulkanrisiko

Den internationale lufthavn på Bali risikerer at lukke efter vulkanudbrud, og SAS tilbyder sammen med Singapore Airlines fri ombooking til passagerer.

Markerer europæisk Dreamliner-herredømme

British Airways får i dag selskabets Dreamliner nummer 25, mens Norwegian vil nå op på 21 eksemplarer af drømmeflyet inden årets udgang.

Kæmpe Dreamliner-ordre på vej

Boeing er tæt på gigantisk ordre fra Turkish Airlines på 40 787-9 Dreamliner-fly, men Airbus A350-900 kan også være interessant for den tyrkiske operatør.

Første Boeing MAX 8-fly i København

Norwegian har siden i søndags benyttet de splinternye Boeing 737 MAX 8 på udvalgte afgange mellem Oslo og København.

Turkish Airlines overvejer Boeing 747

Bedst som man troede, at Boeing 747-flyet var på vej til at blive lagt i graven, skriver tyrkiske medier, at Turkish Airlines overvejer at købe otte nye jumbojets.

Første A380 sat på jorden

Singapore Airlines har taget et 10 år gammelt A380-fly ud af drift, og det skal nu tilbageleveres til leasinggiveren og kan risikere at skulle bruges som reservedele.