Stor udvidelse i München

Franz Josef Strauss-lufthavnen i München står foran en stor udvidelse, der til april næste år skal give plads til 11 mio. ekstra passagerer i det store Lufthansa-knudepunkt.

Til april næste år slår Münchens Franz Josef Strauss lufthavn døren op for en ny satellitterminal i tilknytning til lufthavnens eksisterende Terminal 2. Første spadestik til den nye lufthavn blev taget i maj 2012 og nu er projektet så langt fremme, at ejerne bag lufthavnen godt tør garantere, at den nye satellit står klar i april næste år.

Den nye terminal får 27 jetbroer, der gør det muligt for passagererne at gå tørskoede direkte fra terminalen og ud i flyet. München-lufthavnen, der er det ene af Lufthansas to store trafikknudepunkter, vil med den nye satellitterminal kunne øge sin kapacitet med 11 millioner passagerer om året.

”Satellitten vil tage München Lufthavn til et nyt niveau, både kvantitativt og kvalitativt,“ siger Dr. Michael Kerkloh, direktør for Flughafen München Gmbh (FMG), der driver storlufthavnen cirka 25 kilometer nord for den sydtyske storby München.

Blandt verdens bedste
FMG ejer 60 procent af Terminal 2, mens flyselskabet Lufthansa ejer de resterende 40 procent. Og hos det tyske flyselskab er der også glæde over udsigten til en ny terminal.

“Med satellitten vil vi tilbyde vores passagerer den ideelle infrastruktur med unik atmosfære. Terminal 2 er allerede blandt verdens bedste. Vores gæster kan forvente det samme i satellitfaciliteten. Som en forlængelse af Terminal 2 vil den nye satellit være fuldstændig gearet til at opfylde Lufthansa-passagerernes behov,“ understreger Thomas Kühr, koncerndirektør i Lufthansa med ansvar for passageroperationer og München-lufthavnen.

Hundredvis af testere
Den nye satellit vil ikke have offentlig adgang. Check-in vil foregå i Terminal 2, og passagererne vil derefter gennemgå paskontrol og sikkerhedskontrol før de går ombord på et underjordisk transportsystem, der vil tage dem til satellitterminalen på mindre end et minut.

I løbet af de kommende måneder vil arbejdere færdiggøre terminalen indvendigt og installere det nødvendige tekniske udstyr. Omfattende test af alle processer kan så begynde i efteråret. Dette vil efterlade tid til at gennemføre de nødvendige forbedringer. Dernæst vil hundredvis af testpassagerer i starten af 2016 blive rekrutteret til at hjælpe med at teste alle processer i den nye satellitfacilitet.

München Franz Josef Strauss-lufthavnen blev fornylig udråbt af Skytrax som Europas første fem-stjernede lufthavn.