Stor vækst i flysæder mellem Europa og Kina

Væksten i den kinesiske økonomi smitter af på flytrafikken mellem Europa og Kina. I sommertrafikprogrammet udbyder 22 flyselskaber i alt 583 flyvninger mellem Europa og Kina inklusive Hong Kong. Der er indtil videre åbnet 10 nye Kina-ruter i år.

Et stort forbrug hos den voksende middelklasse i Kina er medvirkende til at fastholde vækstrater i den kinesiske økonomi på mellem 9 og 10 procent. Den økonomiske vækst i Kina smitter også af på flytrafikken fra Europa til ‘Riget i Midten’, som kineserne kalder deres eget mægtige land.

I løbet af 2012 er der således etableret 10 nye flyruter fra Europa til Kina, hvor det er de europæiske flyselskaber, der er trækkraften. Fra vore egne breddegrader har SAS etableret en rute fra København til Shanghai, mens Finnair har åbnet en rute fra Helsinki til Chongqing. Polske LOT har valgt at flyve direkte fra Warszawa til Beijing, mens Lufthansa forsøger sig med en rute, der har både Shenyang og Qingdao som destinationer.

Heruodverhar Air France åbnet en rute fra Paris til Wuhan, mens Air China har etableret sig fra Shanghai til Paris og fra Beijing til London-Gatwick. Endelig har fremadstormende China Southernåbnet en rute fra Guangzhou til London Heathrow.

Finnair først med hurtig rute
Der er således sket mangt og meget siden Finnair den 2. juni 1988 etablerede en direkte rute mellem Helsinki og Beijing, hvilket kortede væsentligt af rejsetiden mellem Europa og Kina.

Finnair overhalede SAS indenom, idet første SAS-fly blev sendt afsted fra København mod Beijing den 23. august samme år. McDonnell-Douglas DC-10-30 flyet med navnet Godfred Viking tilbagelagde den 7.675 kilometer lange rejse på rutenummer SK995 fra København til Beijing på omkring 9 timer. En milepæl for SAS, der hidtil havde markedsført one-stop ruten fra København til Hong Kong som ‘Porten til Kina’.

Med non-stop ruterne fra København og Helsinkiåbnede der sig dengang nye muligheder for SAS og Finnair på grund af den særligt korte rejsetid via daværende Sovjetunionen og Mongoliet. Konkurrenter som Air France og Lufthansa måtte i stedet den lange vej ”nedenom” med mellemlanding undervejs, hvorforde to nordiske flyselskaberhavde fået en åbenlys konkurrencefordel.

Næsten 22 procent flere flysæder
I sommertrafikprogrammet 2012 er der 22 flyselskaber, der ugentligt udbyder164.241 flysæder på 583 flyvninger mellem Europa og Kina inklusive Hong Kong. Går man tilbage til sommertrafikprogrammet i 2010 var der 23 flyselskaber på 471 ugentlige flyafgange og et udbud på 134.934 flysæder. I løbet af to år er sædekapaciteten mellem Europa og Kina således øget med 21,7 procent.

Ifølge European Tourism Commission rejste 4,3 mio. kinesere til Europa i 2011. Trafikken den anden vej er lidt mere beskeden, idet 2010 bød på 2,85 mio. rejsende fra Europa til Folkerepublikken Kina og lidt mere end 4 mio. rejsende, hvis Hong Kong inkluderes i tallene.

I Danmark var der op imod 100.000 kinesiske turister og erhvervsfolk i løbet af 2011. Et tal der ventes at stige med den nye SAS-rute til Shanghai samt Air Chinas planer om at etablere en rute mellem Beijing og København en gang i fremtiden.