SAS og Norwegian side om side i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Storebror bliver lillebror i skandinavisk luftfart

SAS har blot to måneder tilbage, før selskabet er endegyldigt passeret af Norwegian som Skandinaviens mest passagertunge luftfartskoncern.

Selvom en sammenligning mellem SAS og Norwegian ikke længere giver mening, da de to flyselskaber driver forretning med et meget forskelligt strategisk udgangspunkt, så er det alligevel bemærkelsesværdigt, at SAS ved udgangen af 2016 ventes at blive overhalet af Norwegian målt på antallet af fløjne passagerer.

Det vil blive resultatet, når 2016 rinder ud, og SAS dermed må overgive positionen som mest passagertunge luftfartskoncern i Skandinavien til det konkurrerende norske lavprisflyselskab. Dermed har den norske opkomling i løbet af 14 år udviklet forretningen med en sådan hastighed, at SAS nu ikke længere er enehersker i den skandinaviske luftfart.

Ved udgangen af oktober måned havde 29,009 mio. passagerer rejst med SAS på rute- og charterflyvninger gennem de seneste 12 måneder. Det var 378.000 flere passagerer end de 28,631 millioner, der havde valgt at rejse med Norwegian. Men med to måneder tilbage af året, vil Norwegian formentlig have passeret SAS, når året skal gøres op. Vækstraten i Norwegian har nemlig været på 13 procent i de seneste 12 måneder, mens SAS har formået at øge passagertallet med 3,3 procent.

SAS solgte passagerer ud af koncernen
Den markante udvikling hos Norwegian strækker sig tilbage til den 1. september 2002, da flyselskabet ændrede strategi og etablerede de første lavprisruter i Norge fra Oslo til Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø betjent med Boeing 737-300 fly. Året efter etablerede Norwegian de første udenrigsruter, og det helt store gennembrud i Danmark kom i 2008, da selskabet åbnede en halv snes ruter fra Danmark umiddelbart efter konkursen i Sterling Airlines.

Langt den overvejende del af væksten hos Norwegian har været organisk. I 2007 overtog Norwegian dog lavprisselskabet FlyNordic fra Finnair. Med i handelen fulgte en base i Stockholm-Arlanda samt en bid af det svenske marked.

SAS har derimod været i den situation, at selskabet løbende har solgt datterselskaber fra. I 2009 afhændede SAS 80,1 procent af aktierne i det tabsgivende spanske flyselskab, Spanair, mens resten blev tabt ved konkursen i januar 2012. En ejerandel på 20 procent i British Midland fik Lufthansa som ny ejer i 2009, og samme år solgte SAS sin aktiepost på 47,2 procent i airBaltic, mens 49 procent af aktierne i Estonian Air året efter blev solgt til den estiske stat.

Efter nærdødsoplevelsen i slutningen af 2012 måtte SAS endnu engang sælge fra. Således blev 80 procent af aktierne i norske Widerøe solgt i maj 2013, mens de resterende 20 procent fulgte efter i 2016. SAS-datterselskabet Blue1 i Finland er løbende blev afviklet, og i 2015 købte irske CityJet resterne af selskabet.

I 2008 repræsenterede Blue1 og Widerøe tilsammen 3,7 mio. passagerer hos SAS-gruppen, mens Spanair som en del af SAS-gruppen fløj 10,8 mio. passagerer årligt.

Udviklingen i antal passagerer hos SAS og Norwegian fra 2007 til 2016

År/mio. pass. SAS Norwegian
2016 (est.) 29,1 (est.) 29,2
2015 27,1 25,8
2014 27,3 24,0
2013 25,4 20,7
2012 25,4 17,7
2011 24,7 15,7
2010 23,1 13,0
2009 22,8 10,8
2008 27,0 9,1
2007 27,2 6,9

 

Relaterede artikler:

Analytiker: SAS har gjort comeback

Norwegian større end SAS i maj

SAS holder Norwegian bag sig

Norwegian overhalede SAS

Norwegian overhaler SAS på Danmarks største indenrigsrute