I Sønderborg Lufthavn stod en række skrællede fly. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Strid om Cimber Sterling-motorer endt i retten

Uenighed om ejerskabet til en række motorer på tidligere Cimber Sterling-fly er endt i tre retssager. Flere retssager kan være på vej. Tvisterne kan forvandle flere lufthavne til flykirkegårde.

For at kunne holde så mange fly som muligt på vingerne i perioden op til sin konkurs den 3. maj, byttede Cimber Sterling rundt på motorer og andre vitale komponenter mellem alle sine 26 fly. 15 fly var leasede og en række banker og investeringsselskaber havde pant i de resterende 11 fly.

Flere leasingselskaber og panthavere har efter konkursen måtte erfare, at deres fly står uden vitale dele som motorer. I stedet er motorerne nu monteret på fly, som har en helt anden ejer. Kurator for boet efter Cimber Sterling mener, at en motor tilhører et fly så snart det er blevet monteret på flyet.

Det betyder, at panthavernes fly i flere tilfældepludselig ikke længere har motorer, og at de derfor ikke kan lejes ud til nye luftfartsselskaber.

I tre tilfælde er det ikke lykkedes kuratellet og panthaverneat komme overens. Derfor kører der nu to retssager i Fogedretten i Sønderborg og én retssag i Fogedretten i København om ejerskabet til en række flymotorer.

Kurator Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert fortæller, at en af de omstridte motorer er monteret på et af de CRJ-fly, som Cimber A/S har lejet hos kuratellet. Cimber A/S bruger flyene til at betjene en række feederruter for SAS.

Ejerne af motorerne har forsøgt at få Fogedretten til at tvinge kuratellet til at udlevere motorerne. Det er de ikke kommet igennem med.

Flere kan ende i retten
Kuratellet forhandler stadig med yderligere en række panthavere. Disse sager kan potentielt også ende i retten.

11 af de 26 fly stod langtidsparkeret på jorden eller stod over for store vedligehold op til Cimber Sterlings konkurs den 3. maj. Selskabet havde dog ikke penge til at vedligeholde flyene. Samtidig blev flere af de parkerede fly strippet for komponenter, som blev brugt til at holde andre fly i luften.

Stridighederne mellem kuratellet og panthaverne betyder, at der i flere danske lufthavne i dag står fly, der mangler vitale komponenter som motorer, døre og lignende, samt fly, der nok er flyvedygtige, men hvor ejerskabet til dele af flyene ikke er afklaret. Dermed kan flyene komme til at strande i lufthavnene i længere tid.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra flere af de selskaber, som har pant i motorer og fly fra Cimber Sterling.