Adskillige gange i løbet af 2016 var der særdeles lange køer ved sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Foto: Andreas Krog.

Styrelse godt tilfreds med CPH-initiativer

Trafikstyrelsen er godt tilfreds med de ting CPH har sat i søen for at nedbringe ventetiden i sikkerhedskontrollen.

Københavns Lufthavn mødtes mandag eftermiddag med Trafikstyrelsen for at redegøre for hvad man gør for at nedbringe ventetiden i lufthavnens sikkerhedskontrol.

På mødet forklarede lufthavnen i detaljer om nogle af de initiativer, som man i starten af september annoncerede, at man ville sætte i værk. Det drejer sig blandt andet om bedre målinger af den forventede ventetid, mere personale i sikkerhedskontrollen og et særligt spor for indenrigsrejsende.

I Trafikstyrelsen er man umiddelbart godt tilfreds med de ting, som Københavns Lufthavn har sat i gang.

“Lufthavnens initiativer svarer meget godt til vores forventninger,” siger kontorchef Jan Albrecht fra Trafikstyrelsen til CHECK-IN.dk.

Vendt på en tallerken
Siden indenrigs- og udenrigstrafikken blev slået sammen i marts sidste år, har rejsende til Billund og Bornholm skulle benytte den samme centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3 som rejsende til Bangkok og Barcelona. Og det har vakt irritation hos mange indenrigsrejsende, at man på den måde risikerer at stå i kø omtrent lige så lang tid som den efterfølgende flyvetur tager.

I mere end halvandet år har Københavns Lufthavn hårdnakket hævdet, at det ikke er lovligt at etablere et særligt spor i sikkerhedskontrollen forbeholdt indenrigsrejsende. Men ved præsentationen af initiativerne i starten af september var lufthavnen vendt på en tallerken og ville nu se på de juridiske udfordringer ved at etablere indenrigssporet.

Efter mindre end to ugers betænkningstid vendte Trafikstyrelsens jurister tilbage og sagde, at lufthavnen skam sagtens kan etablere et indenrigsspor.

Bedre forhold for alle
På mødet mandag aftalte Københavns Lufthavn og Trafikstyrelsen at arbejde videre i fællesskab med etableringen af et indenrigsspor.

”Det forslag er vi nu sammen ved at trykprøve, så vi er sikre på, at den endelige løsning over tid skaber en situation med korte og mere forudsigelige ventetider for de indenrigsrejsende. Dette også skabe bedre forhold for alle andre rejsende,” pointerer Jan Albrecht med henvisning til, at der dermed kommer færre rejsende i den almindelige kø i sikkerhedskontrollen.

Trafikstyrelsen forventer, at der foreligger en plan for implementeringen af indenrigssporet om 3-4 uger.

Københavns Lufthavns pakke med initiativer indebærer også ansættelse af 80 nye kontrollører i sikkerhedskontrollen. Men som CHECK-IN.dk har kunne fortælle, så ansættes de første 12 kontrollører først efter årsskiftet, og kontrollørerne uddannes i hold på 10-12 personer i seks uger med omtrent et hold per måned. Det betyder at de sidste af de 80 nye kontrollører først er uddannet og ansat om knap et år.

 

Relaterede artikler:

Minister til CPH: Lav det indenrigsspor hurtigst muligt

CPH investerer mindre end europæisk konkurrent

Opmanding af CPH-kontrol lader vente på sig

SAS: CPH ved at blive lavpris-knudepunkt

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

CPH overvejer indenrigsspor i sikkerhedskontrol

CPH retter op på fejlagtige tidsmålinger