Sukhoi Super Jet 100 med røde tal i ni år

Det første russiske fly, der er udviklet efter Sovjetunionens fald – Sukhoi Super Jet 100 – giver fortsat milliontab til virksomheden Sukhoi Civil Aircraft Company.

På trods af rekordmange ordrer på det første russisk udviklede passagerfly siden Sovjet-tiden, Sukhoi Super Jet 100, har det ikke været muligt at nå det forventede break even i 2027 for Sukhoi Civil Aircraft Company.

Ifølge Vedomosti, der citerer topchefer og kilder tæt på flyproducenten, kom selskabet, der hører under United Aircraft Corporation, ud af 2017 med røde tal for niende år i træk. Nettounderskuddet løber op i en milliard Rubler – svarende til 17,5 millioner US Dollars.

Siden 2008, da det italienske selskab Alenia Aeronautica indskød kapital i virksomheden, er de samlede underskud løbet op i to milliarder dollars.

Break-even opnås formentlig ikke de kommende to-tre år”, siger en velinformeret kilde fra UAC til Vedomosti. “Alene i år skal selskabet investere 5-7 milliarder Rubler i sin after-sale service. Vi skal samtidig investere i udviklingen af nye SSJ-100 versioner, som er nødvendige for at kunne konkurrere i markedet.”

135 producerede fly
Ved starten af december var der produceret totalt 135 SSJ-100. Den største kunde er Aeroflot, som købte 33 fly. De blev ifølge en anden kilde solgt til priser under produktionsprisen. Lige nu hviler efterspørgslen på støtte fra staten, hvor det statsejede transport leasing selskab køber flyene.

Det er endnu vanskeligere med hensyn til efterspørgslen fra eksportmarkederne. ”SSJ-100 har et begynderproblem”, siger Fyodor Borisov, fremtrædende researcher i Instituttet for Transport Økonomi.

Halvdelen flyver ikke
I 2016 fløj halvdelen af Sukhoi flyene hos Aeroflot ikke på grund af problemer med at få leveret reservedele og deres meget høje priser.

Den gennemsnitlige flyvetid for Aeroflots SSJ-100 var lidt over tre timer om dagen. Den næststørste kunde i Rusland, Gazpromavia, flød med sine Sukhoi jet i gennemsnit 2,1 time dagligt. Den største udenlandske kunde, Mexicanske Interjet fløj 5-6 timer. Til sammenligning flyver velfungerende lavprisselskaber 12-13 timer om dagen med deres fly.

 

Relaterede artikler:

Billund-rute får russiske fly

Air France vil wetlease russiske fly

Greenland Express kigger på russiske fly

x

Læs Også

Norwegian-fingeraftryk på luftfartsstrategi

Norwegians lobbyisme i forhold til at få fornyet luftfartsaftalen med Rusland har båret frugt, fremgår det af regeringens luftfartsstrategi.

Aeroflot på vej ind i verdenseliten

Aeroflot har sneget sig ind som nummer 20 på OAG´s liste over største flyselskaber i verden, og det russiske flyselskab har den yngste flåde blandt samtlige på listen.

Finnair øger overflygningskapacitet over Rusland

Mens de skandinaviske regeringer kæmper for at udvide flyvningerne over Rusland, har Finland netop fået tildelt 23 procent flere overflyvninger.

Norwegian: Ikke på Skandinaviens bekostning

DEBAT: Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik tager til genmæle over for SAS, der påstår at have hævdvundne rettigheder til at flyve over Sibirien.

Norwegian må vente med skandinaviske Asien-ruter

Forhandlingerne om en ny luftfartsaftale mellem de skandinaviske lande og Rusland er blevet udsat, hvilket får indflydelse på Norwegians kommende Asien-ruter.

Metaltræthed i nyt russisk jetfly

Alle operatører af det russiske Sukhoi SSJ100-fly måtte i juledagene foretage en ekstraordinær inspektion på grund af fare for metaltræthed i stabilisatorbeslag.