- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sun-Air indviede ny tysk rute

Mandag kunne Sun-Air åbne den anden tyske rute fra Friedrichshafen. Billund-selskabet har succes i den sydtyske lufthavn.

Trods en bidende kold vind var de store smil fremme, da Sun-Air mandag kunne åbne selskabets anden rute fra Bodensee-Airport i Friedrichshafen.

Sun-Air debuterede sidste år fra den sydtyske lufthavn med en rute til Düsseldorf i samarbejde med British Airways, som Billund-selskabet er franchise partner for, og dagens ruteåbning havde Hamborg Lufthavn som destination for den anden rute fra Bodensee-Airport, der betjener et optageområde med befolkning og erhvervsliv fra Tyskland, Østrig, Schweiz og Liechtenstein.

Der flyves 11 gange om ugen, hvilket er fordelt med to afgange på hverdage samt en enkelt rotation om søndagen. Dornier 328JET-flyet afgår fra Friedsrichshafen kl. 07.25 med ankomst i Hamborg Lufthavn kl. 08.45. Flyet returnerer kl. 09.10 og vil 80 minutter senere ankomme i den sydtyske lufthavn, der ligger 666 kilometer længere sydpå. Aftenflyet afgår kl. 17.25 fra Friedrichshafen og flyver tilbage fra Hamborg kl. 19.10.

Hamborg Lufthavn havde fået lavet en kunstfærdigt udsmykket ruteåbningskage. (Foto: Trine Dige)

“Vi har nu to fly baseret i Bodensee-Airport, og dermed kan vi optimere salgsindsatsen samtidig med, at det giver en bedre logistik med vores besætninger. Jeg forventer også, at vi på sigt får en tredje flyver herned,” siger kommerciel direktør Kristian Tvergaard i telefonen fra Friedrichshafen.

Han peger blandt andet på Berlin og Toulouse som mulige destinationer samt muligheden for at øge andelen af markedet for VIP-charterflyvninger, da der er mange fodboldklubber i området.

Forventer 22.000 passagerer
De to ruter er blevet til  på bekostning af to jyske Oslo-ruter. Flyet på Düsseldorf-ruten havde tidligere base i Aarhus og blev benyttet til Oslo, ligesom flyet til den nye rute fra Friedricshafen til Hamborg blev taget fra ruten mellem Aalborg og Oslo.

Mens der var overkapacitet i det jyske marked med SAS og Norwegian som konkurrerende operatører til Oslo, var der ingen kapacitet på de to tyske indenrigsruter.

“Vi forventer 22.000 passagerer i det første år på den nye Hamborg-rute. Bookingerne ser lovende ud, og i de første seks måneder har vi allerede 500 flere bookinger, end vi havde på samme tidspunkt på Düsseldorf-ruten. Der har før været en operatør med 40.000 passagerer på ruten (InterSky, red.),” uddyber Kristian Tvergaard.

På premiereturen var der 25 passagerer på udrejsen fra Friedsrichshafen og 27 med den modsatte vej. Med en kapacitet på 32 sæder på Dornier-flyene og en tilfredsstillende yield, er Sun-Air derfor godt tilfreds med den tyske satsning.

Fjerderigeste område i Europa
Området omkring Bodensee er det fjerderigeste i Europa, og der er mange højteknologiske virksomheder i området inden for automotive-sektoren og luftfarts-  og rumindustri. Det gælder for eksempel Airbus, Diehl, MTU/Rolls-Royce, ZF, Zeppelin Systems, Zim Flugsitze og Liebherr.

Alternativet til Bodensee-Airport er at flyve til Zürich, Stuttgart eller München og derfra en tur på overfyldte motorveje.

Vigtigste rute fra lufthavnen er stadig Lufthansa til Frankfurt, og i løbet af 2019 vil Turkish Airlines også skabe direkte forbindelse til den nye storlufthavn i Istanbul. Herudover flyver blandt andet Corendon, Germania, easyJet og WizzAir på en række charter- og lavprisruter.

 

Relaterede artikler:

Sun-Air er klar med tredje tyske rute

Sun-Air åbner tysk indenrigsrute fra Hamborg

Sun-Air har taget hul på tysk indenrigsflyvning

Sun-Air starter tysk indenrigsflyvning