Aarhus Lufthavn (Foto: AAR)

Sun-Air: Mangler samspil med Aarhus Lufthavn

Sun-Airs administrerende direktør Kristoffer Sundberg, kritiserer Aarhus Lufthavn for at satse ensidigt på SAS og efterlyser det samspil, der er med andre lufthavne.

I Sun-Air of Scandinavia blev der torsdag i sidste uge afholdt bestyrelsesmøde, da der få minutter efter kl. 12.00 tikkede en meddelelse ind fra Aarhus Lufthavn. Det var en pressemeddelelse med overskriften “Aarhus Airport og SAS indgår historisk samarbejde”. Dermed var der ingen tvivl om samtaleemnet ved den efterfølgende frokost.

Af pressemeddelelsen fremgik det nemlig, at SAS ville åbne et stort antal europæiske ruter fra den østjyske lufthavn, og lufthavnens bestyrelsesformand Torben Boldsen var citeret for at sige, at erhvervslivet i Aarhus i meget høj grad efterspørger gode afgange til Stockholm og Oslo.

En provokation
Den udtalelse var en direkte provokation mod Sun-Air, der har betjent de to ruter i næsten 26 år og siden årtusindeskiftet har fløjet en halv million passagerer til og fra de to skandinaviske hovedstæder samt til Gøteborg.

“Vi er kede af, at se lufthavnens bestyrelse og direktion samt Aarhus Kommunes syn på en samarbejdspartner, der har været der i næsten 30 år. Som vi læser det, er SAS tilsyneladende de eneste, der kan og skal drive udenrigsruter fra Aarhus Lufthavn, og det samarbejde, der har været med Sun-Air i mange år er sat på prøve,” siger administrerende direktør Kristoffer Sundberg fra Sun-Air til CHECK-IN.dk.

Sun-Air ønsker mener selv, at flyselskabet altid har haft fokus på kvalitet og punktlighed i de næsten 30 år, at selskabet har drevet ruter fra Aarhus Lufthavn. Passagererne har gennem tiden lært at sætte pris på den hurtige og effektive service med de mindre fly og all-inclusive billetpriser, og erhvervslivet har vist, at man sætter pris på det unikke nicheprodukt, som Sun-Air kan levere.

“Vi har tidligere prøvet at hæve sædeudbuddet med vores 64-sæders ATP-fly og senere flere rotationer, men vi kunne konstatere, at markedet simpelhen ikke var der til at kunne flyve med så store fly på nicheruter fra Aarhus lufthavn.”

Forstår ikke den politiske holdning
SAS-offensiven i Aarhus Lufthavn er blevet mulig efter at Aarhus Kommune har fået EU-Kommissionen tilladelse til at støtte den østjyske lufthavn med 115 mio. kroner, og det undrer Sun-Air-direktøren.

“Som vi opfatter det, bliver det en østeuropæisk operatør, der på vegne af SAS skal beflyve Aarhus Lufthavn, og vi kan ikke forstå den politiske holdning i Aarhus Kommune, der bakker op omkring det. I stedet kunne man fokusere på et danske flyselskab med dansk personale og danske leverandører,” forklarer Kristoffer Sundberg.

Kristoffer Sundberg, administrerende direktør i Sun-Air of Scandinavia.. (Foto: Sun-Air)

Samtidig undrer Kristoffer Sundberg sig over, at det er Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S), der sammen med lufthavnens bestyrelsesformand og SAS-koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, udtaler sig i pressemeddelelsen fra lufthavnen.

“Vi kan kun tolke det derhen, at der snart er kommunalvalg. Det plejer trods alt at være direktøren for lufthavnen, der melder ud om nye ruter,” lyder det fra Sun-Airs direktør, der ikke ønsker at uddybe kommentaren.

Det er dog en kendt sag, at den socialdemokratiske Aarhus-borgmester har været en varm fortaler for en ny lufthavn til Aarhus, hvilket ikke lykkedes at realisere. Næstebedste løsning kan naturligvis være en øget aktivitet i den eksisterende lufthavn på Djursland, og der vil det lokale erhvervsliv og mange vælgere sikkert bifalde, selvom det ikke sker på markedsvilkår men i stedet ved hjælpe af borgernes skattekroner.

Savner samspil om ruteudvikling
Sun-Air flyver også til udlandet fra Aalborg og Billund, og de nye strategi i Aarhus Lufthavn kan principielt betyde, at Sundberg-familiens flyselskab fremover skal kigge lidt længere nordpå, når nye ruter skal etableres.

“Vi synes det er en mærkelig udmelding fra Aarhus Lufthavn, hvilket alt andet lige må det få en negativ effekt i at trække flyselskaber til Aarhus Lufthavn.  Vi mangler det samspil, der er i andre lufthavne, når vi kommunikerer om ruteudvikling. Det er vi kede af,” lyder det fra Kristoffer Sundberg.

Aalborg Lufthavn har allerede inviteret Sun-Air til eventuelt at flytte ruten mellem Aarhus og Stockholm til den nordjyske lufthavn, hvis SAS vil i direkte konkurrence om flyvninger til den svenske hovedstad.

“Vi har altid fokus på Aalborg Lufthavn og er meget glade for samarbejdet og samtidig har vi hjemmebase i Billund Lufthavn. Aalborg Lufthavn er altid med i overvejelserne, hvis en rute har potentiale, og vi vil gerne fortsætte den gode dialog med lufthavnen,” understreger Sun-Air-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Billund: SAS kommer til at kannibalisere på sig selv

SAS og Aarhus Lufthavn i strategisk samarbejde

Aarhus Lufthavn tror på ruter til Frankfurt og Amsterdam

EU godkender offentlig støtte til Aarhus Lufthavn

Billund: Aarhus-støtte er konkurrenceforvridende