Sun-Air Dornier 328JET i Aalborg Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Sun-Air trodser Stavanger-pessimisme

Europas største flyselskaber har valgt at lukke ned på Stavanger i kølvandet på olienedturen, men det får ikke danske Sun-Air til at ryste på hånden.

Olieprisens nedtur har trukket sorte skyer over lufthavnen til den norske oliehovedstad, Stavanger. Først meddelte Air France i maj måned, at de lukker deres rute til Paris til oktober. Siden fulgte Lufthansa efter med meddelelsen om, at også Frankfurt-ruten lukkes til oktober på grund af manglende rentabilitet i ruten.

Men hos danske Sun-Air spirer optimismen. Her har man netop åbnet en rute til Stavanger fra Aalborg.

”Der har været en direkte rute fra Aalborg til Stavanger før, og den blev ikke lukket på grund af manglende efterspørgsel. Vi har sammen med Business Aalborg og Aalborg Lufthavn fundet frem til, at der er et tilstrækkeligt passagergrundlag for en rute,” siger Kristian Tvergaard, kommercieldirektør i Sun-Air, til CHECK-IN.dk.

Sun-Air bebudede, at man ville åbne ruten til Stavanger i oktober 2014 kort tid efter, at olieprisen havde startet sit fald, og siden er olieprisen fortsat nedefter.

Plads til andre investeringer
Ifølge Sun-Air er der en stor efterspørgsel på ruten til Stavanger som følge af, at mange danskere er villige til at tage arbejde i Norge på korttids-kontrakter. Desuden har prisudviklingen på olien skabt plads til investeringer i andre industrier med rejseaktivitet til følge.

Det bekræfter man hos Business Aalborg, der har hjulpet Sun-Air med at afdække passagerpotentialet på en rute til Stavanger. Erhvervskonsulent iBusiness Aalborg Helle Duus Jørgensen fortæller, at nedturen i olieprisen ikke er ensbetydende med en dæmpet rejselyst.

”Faldet i olieprisen har skabet interesse for andre investeringer i blandt andet omkostnings-effektiviserende teknologi, og det har skabt muligheder for mange nordjyske virksomheder i Stavanger-regionen,” siger Helle Duus Jørgensen, som til dagligt hjælper danske virksomheder til at skabe forretning i Norge.

”På den måde opstår der nye behov for at kunne rejse mellem Aalborg og Stavanger,” tilføjer hun.

Ligger rigtigt
Hos Sun-Air mener man, at man ved at vælge Aalborg som udgangspunkt for flyvninger til Stavanger, får udvidet optageområdet betragteligt, og det styrker efterspørgslen.

”For mange giver det bedre mening, at du ikke først kører sydpå for så at flyve over dit eget hus på vej til Stavanger. Der ligger Aalborg rigtig godt,” forklarer Kristian Tvergaard.

Foruden Aalborg er det muligt at flyve til Stavanger fra Billund og Esbjerg. Her er det konkurrenten Danish Air Transport, der flyver, og som længe har været alene om at betjene det jyske marked på Stavanger.

Nem at regne med
Sun-Air forventer, at tiltrække 10.000 årligt rejsende på den nye rute fra Aalborg til Stavanger, der skal betjenes seks dage i ugen med et miks af 19 sæders Jetstream og 32 sæders Dornier 328-fly.

Med seks ugentlige afgange, alle med afgang kl. 19:00, får de rejsende en forbindelse, der er nem at planlægge efter, og det er en styrke for ruten, mener lufthavnschef i Aalborg, Søren Svendsen

”Tidstabellen er alfa og omega for en rutes succes. Den skal være nem at planlægge efter og den skal leve op til efterspørgslen. Sun-Air har lagt en flot start for ruten med seks ugentlige afgange på et tidspunkt, som er tilpasset erhvervslivets ønsker,” siger han.

Billede: Sun-Air flyver foruden Stavanger også på Oslo fra Aalborg. Foto: Morten Lund Madsen.