Sun-Air vil flyve Esbjerg – København

Sun-Air løfter nu sløret for, at de er selskabet, som en gruppe Esbjerg-virksomheder taler med om en mulig genåbning af indenrigsruten fra Esbjerg til København. En ruteåbning er dog først realistisk i starten af næste år.

Som CHECK-IN.dk har omtalt flere gange, så arbejder 75 Esbjerg-virksomheder på at genåbne indenrigsruten fra Esbjerg til København. Virksomhederne har gennem længere tid drøftet planerne med et dansk flyselskab. Men indtil nu har det ikke været offentligt kendt hvilket selskab virksomhederne er i kontakt med.

Men nu er Billund-selskabet Sun-Air parat til at løfte sløret for, at de er det selskab, som overvejer at genåbne den indenrigsrute, som lukkede i 1999.

”Vi mangler at træffe den endelige beslutning, men vores plan er at operere ruten med to tiltre daglige returflyvninger fra foråret 2013,” siger kommerciel direktør i Sun-Air, Kristian Tvergaard.

Esbjerg-virksomhederne gav i juni måned over for CHECK-IN.dk udtryk for, at de regnede med en ruteåbning ved starten af vinterfartplanerne 29. oktober. Men det kommer ikke til at holde stik.

”Vi har i øjeblikket ikke den rette flykapacitet til rådighed. Og derfor kan vi ikke nå det til oktober,” forklarer Kristian Tvergaard.

Olie og vindmøller
Esbjerg Lufthavn er udgangspunktet for alle helikopterflyvninger til oliefelterne i Nordsøen og har flyforbindelser til oliebyerne Stavanger og Aberdeen. Førstnævnte inkluderer en mellemlanding i Billund.

Den vestjyske by har gennem mange år været centrum for den danske olieefterforskning i Nordsøen. Byen har de seneste år også markeret sig som et knudepunkt for opførelsen og driften af havmølleparker i Nordsøen samt udskibningen af vindmølleturbiner og -vinger.

Sammen med Esbjerg Kommune ønsker de 75 virksomheder at få genetableret den direkte forbindelse fra den kommunalt ejede lufthavn på John Tranumsvej øst for byen til København. I dag er den direkte vej til hovedstaden en bil- eller togtur på omkring tre timer. Alternativet er en bil- eller taxatur på cirka 60 kilometer nordøst på til Billund Lufthavn og indenrigsfly herfra. En rute, der genåbnede i sidste uge efter mere end tre måneders pause som konsekvens af Cimber Sterlings konkurs.

I dansk indenrigsflyvnings guldalder, før Storebæltsforbindelsen, var Esbjerg en af Maersk Airs vigtigste ruter. Men sammen med Skrydstrup / Vojens og Odense måtte Esbjerg-ruten lade livet, da betalingsanlæggene i Halsskov slog bommene op i 1998. Cimber Air forsøgte sig dog kortvarigt i 1999 at give ruten kunstigt åndedræt. Men det blev opgivet igen trods 60.000 passagerer årligt.

Læs også:

Indenrigsrute til Esbjerg kan blive genåbnet til oktober

Indenrigsrute til Esbjerg tæt på genfødsel