Airbus A319 fra Aeroflot.

Svært at finde købere til SAS

Goldman Sachs har siden foråret forgæves ledt med lys og lygte efter en køber til SAS. Blandt andre Aeroflot og Qatar Airways har vendt tommelfingeren nedad.

Interessen for at købe SAS er ikke så stor blandt luftfartsselskaber verden over. Det må investeringsbanken Goldman Sachs erkende. Siden foråret har banken diskret afsøgt markedet for potentielle købere. Og selvom bankens højtbetalte eksperter i virksomhedshandler har søgt over hele verden, så har ingen endnu bidt på krogen.

Ifølge den svenske erhvervsavis Dagens Industri, så er blandt andet russiske Aeroflot og Qatar Airways blevet spurgt om de kunne være interesseret i at få foden inden for i det nødlidende skandinaviske luftfartsselskab. Men begge luftfartsselskaber skal, ifølge avisen, have vendt tommelfingeren nedad.

Rykke ud med dementi
Aeroflot var i spil som potentiel køber, da Alitalia for år tilbage var i økonomiske vanskeligheder og flere aktører, heriblandt Air France, overvejede at købe selskabet.

Qatar Airways har flere gange erklæret, at de var meget ivrige efter at købe ejerandele i luftfartsselskaber verden over. Og i januar i år var rygterne om et køb af netop SAS så massive, at SAS måtte rykke ud med et dementi. Der var ikke salgsforhandlinger med Qatar Airways.

På det seneste er Qatar Airways’ købsiver stilnet af. Den mest aktive blandt de stenrige luftfartsselskaber fra ørkenstaterne ved Den Persiske Gulf er lige nu Etihad. Sidste år erhvervede selskabet knap 30 procent af airberlin, som man er ved at opbygge et meget tæt samarbejde med. Desuden ejer Etihad mindre andele i irske Aer Lingus og Virgin Australia.

Naboen mod nord
Lufthansa har gentagne gange i gennem en årrække været nævnt som den mest oplagte køber af SAS. De to selskaber samarbejder i forvejen tæt. Både bilateralt og sammen med andre selskaber i Star Alliance. Lufthansa-Gruppen ejer naboselskaberne Austrian, Swiss og Brussels. Derfor ville det virke naturligt også at få kontrol med naboen mod nord, der er placeret i det tyske selskabstredjestørste marked udenfor Tyskland.

Et køb har da også været meget tæt på at blive en realitet. Men i den seneste tid har Lufthansa kraftigt signaleret, at man ikke er lune på SAS længere. Det tyske luftfartsselskab har nok at gøre med at gøre sin egen forretning tilstrækkelig rentabel og konkurrencedygtig i en tid, hvor høje brændstofpriser og intens konkurrence presser selskabet og dets datterselskaber i nabolandene.

Sol og vind
Gennem årene har et nordisk bryllup mellem Finnair og SAS også været bragt i spil igen og igen. Men finnerne frygter at blive klemt i et nyt SAS-Finnair selskab, som sandsynligvis vil få Københavns Lufthavn som sit primære trafikknudepunkt. Dermed kommer finnerne i endnu højere grad at mellemlande i København på samme måde som nordmændene og svenskerne, når de skal ud i Europa.

Iagttagere peger også på, at det ikke just er endnu et land at tage hensyn til, som SAS har brug for lige nu. Det tredelte ejerskab af SAS, hvor den danske, norske og svenske regering til sammen ejer aktiemajoriteten i SAS, betegnes af flere som SAS’ fundamentale problem, da en ligelig fordeling af sol og vind ofte kommer til at gå forud for hvad der er kommercielt mest hensigtsmæssigt.

Ikke attraktive investeringsobjekster
Den store ubekendte i spillet er de fremadstormende kinesiske luftfartsselskaber, som kunne se en fordel i at få et europæisk brohoved. Omvendt kan man argumentere for, at der er langt større vækstpotentiale på deres asiatiske hjemmemarkeder end i et økonomisk presset Europa.

Institutionelle investorer som kapitalfonde og pensionskasser er helt sikkert også blevet kontaktet af Goldman Sachs. Men de høje brændstofpriser og den økonomiske afmatning i Europa gør ikke luftfartsselskaber til de mest attraktive investeringsobjekter netop nu.

Hvis det på et tidspunkt lykkes Goldman Sachs at finde en interesseret køber, kan det lokke andre selskaber ud af busken. For eksempel kunne Lufthansa-Gruppen tænkes at gå med i en budrunde hvis de kan se, at eksempelvis British Airways’ moderselskab, IAG, eller Etihad er interesseret i at købe SAS. For selvom Lufthansa ikke nødvendigvis selv ønsker at eje SAS, så ville selskabet være endnu mindre interesseret i at SAS smedes sammen med konkurrenter som British Airways og airberlin.