Svært at vinde passagerer tilbage i Aarhus

På trods af forbedret trafikprogram og større morgenfly, så er der i august ikke kommet flere passagerer på indenrigsruten mellem Aarhus og København sammenlignet med sidste år.

Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj sidste år gik det blandt andet hårdt ud over indenrigsruten mellem Aarhus og København, der oplevede en stor nedgang i frekvenser og kapacitet. Tilbage på ruten var nemlig kun SAS, der havde svært ved med kort varsel at allokere mere kapacitet til ruten. Det betød, at mange af de ellers trofaste forretningsrejsende vendte ruten ryggen og søgte over i bil og tog.

Siden har SAS og Aarhus Lufthavn arbejdet intenst på at forbedre betjeningen af ruten. Men et kig på passagerstatistikken for august i år og sidste år viser, at det er mere end svært. En stor del af de passagerer, der sidste år søgte nye veje, er ikke vendt tilbage.

Således er antallet af passagerer rent faktisk faldet med 2,5 procent til 14.546 passagerer.

Langt op
I september sidste år indsatte SAS flere afgange og større fly på ruten, og i marts i år blev trafikprogrammet yderligere styrket, da Cimber A/S blev sat til at betjene ruten med ATR72-fly. Det betød flere flyvninger spredt ud over dagen. Og den 19. august satte SAS et stort Airbus A321-fly ind på den sene aftenflyvning fra København til Aarhus og på morgenafgangen den anden vej.

Men lige lidt har det hjulpet. Og der er stadig meget langt op til de mere end 25.000 passagerer, som rejste på ruten i august 2011.

Tager selv bil og færge
I Aarhus Lufthavn har direktør Peter Høgsberg svært ved at forklare hvorfor passagererne ikke kommer tilbage. Men han peger på, at billetpriserne er langt højere i dag end de var, da der mere end en aktør på ruten.

Direktøren har også tidligere til Berlingske fortalt, hvordan han selv er en af dem, der vælger Mols-Linien frem for indenrigsflyet.

»Mange af de passagerer, som vi har mistet, er i høj grad gået til Mols-Linien. Kigger jeg på mig selv, tager jeg min egen bil og færgen, hvis jeg har mange møder i København,” sagde Peter Høgsberg i juli i år til Berlingske.

Ikke noget bud på
Det er ikke kun med hensyn til indenrigstrafikken, at det ser sløjt ud for lufthavnen på Djursland. Således går udenrigstrafikken tilbage med 23,8 procent i august sammenlignet samme måned året før. Hvad det skyldes har lufthavnsdirektøren heller ikke noget godt bud på. Til gengæld kan han glæde sig over, at chartertrafikken er steget med 139 procent.

Men da den kun udgør knap 20 procent af den samlede trafik betyder det, at trafikken i august i Aarhus Lufthavn går tilbage med 3,7 procent til 38.361 passagerer.