Svært overvægtige skal betale for ekstra sæde – også hos SAS

Nu går flere amerikanske flyselskaber forrest i kampen for, at svært overvægtige skal betale for et ekstra sæde, hvis de ikke kan sidde i et normalt flysæde.

I fordums tider, da luftfart og service var begreber, der havde en klar sammenhæng eksisterede begrebet “EVP“. Detbetød ikke Executive Vice President, men i stedet Excess Volume Passenger, og var et internt begreb hos luftfartsselskaberne, der tilbød svært overvægtige mennesker etekstra flysæde uden beregning, hvor armlænet blev slået og og et særligt stort sikkerhedsbælte blev påmonteret dobbeltsædet.

Nu indfører United Airlines betaling for et ekstra-sæde for svært overvægtige. Denne betaling er gældende, uanset om sædet ved siden af er tomt. Også det amerikanske lavprisselskab Southwest Airlines har taget dette ekstra skridt for nylig, men er dog kendt for at have en fleksibilitet, således at der ikke skal betales, hvis der kan findes et ledigt sæde ved siden af den overvægtige passager.

Economy Class

American Airlines har valgt en anden politik, der hedder, at betaling vil blive opkrævet, såfremt der ikke kan findes andre tilfredsstillende løsninger, skriver US Today.

SAS har også tidligere tilbudt et såkaldt “EXST“ (Extra Seat) uden beregning. Ordningen har været gældende på alle SAS-fly undtaget Airbus A330 og A340, hvor armlænene ikke kan fjernes.

Men nu tager SAS imidlertidogså betaling, der svarer til normal sædepris for den gældende strækning. Passageren skal dog kun betale passagerafgift, skatter og brændstoftillæg én gang.

Nogle flyrejsende bifalder de skærpede billetregler, idet komforten reduceres, hvis man placeres i et sæde ved siden af en svært overvægtig passager. Andre vil formentlig mene, at flysædernes størrelseikke er udviklet i samme takt som stigningen i de rejsendes gennemsnitsvægt.

Under alle omstændigheder kan det være dyrt at være svært overvægtig, afhængig af valg af luftfartsselskab.