Svævelandede ATR42 passagerfly

Et brasilisiansk indenrigsfly måtte svævelande i Ipatinga-lufthavnen efter at begge motorer var sat ud.

Normalt er svæveflyvning en sportsgren, der handler om at få et let fly uden motor til at flyve ved at udnytte termikken. Men svæveflyvning kan være livsnødvendig disciplin, hvis man sidder i cockpittet på et motoriseret fly og pludselig mister motorkraften.

Det var hvad der skete søndag den 28. oktober for piloterne om bord på et brasiliansk ATR42-500 indenrigsfly, der var undervejs fra Ipatinga til Belo Horizonte. Flyet var uden passagerer, da der var tale om en såkaldt positioneringsflyvning, hvor flyet skulle flyttes fra en lufthavn til en anden.

Efterstarten fra Ipatingasatte højre motor udi en højde af blot 125 meter. Det fik piloterne til at afbryde opstigningen og gøre klar til at returnere til lufthavnen. Under den efterfølgende indflyvning blev der også registreret problemer med venstre motor, som efterfølgende blev lukket ned.

Herefter måtte de to piloter svævelande flyet på den 2.000 meter lange bane i Ipatinga. Fly og piloter kom ned i god behold, mens flere dæk eksploderede ved landingen. Herefter måtte lufthavnen lukkes i omkring fire timer, indtil flyet var trukket væk fra baneområdet.

Flyet var fra selskabet Trip Linhas Aereas Avion de Transport Regional ( i daglig tale kaldet Trip) og var af typen ATR42, der blandt andet benyttes på de danske indenrigsruter til Bornholm og Sønderborg.