SAS Airbus A340-300 i Stockholm-Arlanda. (Foto: SAS)

Svag januar for USA-ruterne pressede SAS-trafiktal

SAS havde i januar måned som helhed en fremgang i passagertrafikken på 5,4 procent. Men salget af flybilletter til og fra USA kunne ikke holde trit med en markant kapacitetsudvidelse. Et ekstra Airbus A340-300 fly i produktionen resulterede kun i 2.000 flere interkontinentale passagerer i forhold til samme måned året før.

Igennem det meste af 2010 kunne SAS konstant præsentere trafiktal, hvor kapaciteten var reduceret, men med højere kabinefaktor til følge. Altså flere passagerer i flyene pr. produceret flyvning.

Den første måned i 2011 gik det den modsatte vej. SAS Gruppens selskaber øgede kapaciteten med 8,2 procent, men formåede kun at sælge to tredjedele af den udvidede kapacitet. Det betød et fald i kabinefaktoren fra 65,6 % i januar 2010 til 63,0 % i sidste måned.

Det var specielt på de interkontinentale ruter, at det ikke lykkedes at følge med kapacitetsudvidelsen. SAS har i vintertrafikprogrammet indsat et ekstra interkontinetalt fly i forhold til forrige sæson. Det betød dermed, at kapaciteten blev øget med 10,6 procent alene i januar måned. Men det lykkedes kun at tiltrække 2.000 ekstra passagerer på de interkontinentale ruter i januar måned. Således rejste 86.000 interkontinentalt med SAS i januar mod 84.000 i samme måned året før.

Heldækkende trafikprogram er en investering

Det er ikke svært at regne ud, at det ikke kan være en god forretning for SAS, at en indsætte en ekstra Airbus A340-300, når detkun giver et afkast på 2.000 passagerer på én måned. Det svarer til blot fire returflyvninger med fuld belægning, idet en Airbus A340-300 har plads til 245 passagerer.

“Vi har ikke fået det samme ud af det, som vihar sat ind. Det er en investering, idet vi har valgt at have et mere heldækkende trafikprogram i denne vintersæson. SAS skal også være med, når det går bedre. og vore kunder har været glade for, at vi har fået et bedre interkontinentalt trafikprogram,“ siger Per Møller Jensen,der er Vice President, Brand, Marketing og EuroBonus hos SAS.

SAS-direktøren understreger, at det nordamerikanske marked altid er svært i januar og februar, hvorfor udviklingen ikke er overraskende.

Næsten 1,8 millioner passagerer rejste med SAS i januar måned, hvoraf alene 1,5 millioner var ombord i fly fra kerneforretningen SAS Scandinavian Airlines. De resterendepassagerer er fordelt med 182.000 hos norske Widerøe og 117.000 hos finske Blue 1.

Foto: Et ekstra Airbus A340-300 flyi vintertrafikprogrammet gav i januar måned et svagt udbytte for SAS.