SAAB 340 fra Nextjet. Air Leap ejer nu tre fly af denne type - alle overtaget fra NextJet. (Foto: Bene Riobo)

Endnu et svensk flyselskab tager over efter Nextjet

Den svenske transportstyrelse har tildelt trafikken på tre svenske indenrigsruter til Stockholm-baseret flyselskab.

Tre af de svenske indenrigsflyruter, som har været ude af drift, siden flyselskabet Nextjet indgav konkursbegæring den 17. maj, starter op igen med en ny operatør fra den 1. juli.

Den svenske transportstyrelse, Trafikverket, har besluttet at tildele flyselskabet Amapola Flyg de tre indenrigsruter mellem Stockholm Arlanda og lufthavnene i Hemavan, Vilhelmina og Lycksele.

“Vi er meget glade for at have kunnet sikre trafikken så hurtigt,” siger Trafikverkets generaldirektør Lena Erixon.

Efter Nextjets konkurs begyndte Trafikverket straks arbejdet med at finde nye operatører til de ramte ruter, som man har pligt til at servicere. Det gælder foruden ruterne til Hemavan, Vilhelmina og Lycksele også ruterne fra Stockholm Arlanda til Gällivare og Arvidsjaur.

Midlertidig betjening i syv måneder
For ruterne til Hemavan, Vilhelmina og Lycksele har Trafikverket kunnet udnytte en nødprocedure i EU’s luftfartsforordning og har tildelt trafikken til Amapola Flyg i en periode på syv måneder. Sideløbende har Trafikverket indledt et offentligt udbud for at sikre servicering af de tre ruter efter denne periode og frem til oktober 2019, hvor den igangværende kontraktperiode udløber.

Ruterne fra Stockholm Arlanda til Arvidsjaur og Gällivare har været drevet rente kommercielt og er derfor omfattet af en anden udbudsprocedure. Hvem, der kommer til at betjene disse ruter frem til oktober 2019, er endnu uvist, men Trafikverket forventer, at ruterne vil kunne starte op igen i midten af september.

Det svenske flyselskab BRA har allerede overtaget de tidligere Nextjet-ruter fra Jönköping til Bromma ved Stockholm og fra Sundsvall til Gøteborg. Begge ruter blev startet op den 28. maj.

To Fokker F50-passagerfly i flåden
Stockholm-baserede Amapola Flyg har en flåde på 14 Fokker F50-fly, hvoraf de 12 er fragtfly, som især benyttes til at betjene Postnords fragtruter i Sverige. Selskabets to Fokker F50-passagerfly bruges blandt andet til charterflyvninger.

Nextjets gik konkurs på trods af en kapitalindsprøjtning på 40 millioner svenske kroner i november sidste år, ligesom man frasolgte fly for i alt 70 millioner svenske kroner. Selskabet blev etableret i 2002 og havde otte fly i drift frem til konkursen.

 

Relaterede artikler:

BRA klar til at overtage to Nextjet-ruter

Svenske flyruter uden betjening i flere måneder

Svensk flyselskab er gået konkurs