Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Snart slut med svensk flyskat

Den svenske flyskat, der trådte i kraft i april, bliver allerede afskaffet igen til juli næste år. Flyselskaberne vil til gengæld i større omfang investere i biobrændstof.

Om et halvt års tid er den svenske flyskat en saga blot efter kun kort levetid. Den svenske regering har nemlig besluttet at fjerne flyskatten pr. 1. juli næste år. Og det falder i god jord hos SAS.

“Vi glæder os over meddelelsen om, at flyskatten bliver fjernet. Det er en skat, der hverken er knyttet til et klimainitiativ eller giver incitament til en hurtigere omstilling til mere klimavenlig teknologi. Klimaet er tidens vigtigste spørgsmål, og vi skal samarbejde med såvel beslutningstagere og industri for at sikre et mindsket udslip,” siger Freja Annamatz, SAS-pressechef i Sverige, til Flygtorget.se.

Den svenske regering meddelte den 15. marts 2017, at det ville indføre en ny afgift for at skåne miljøet for et stigende antal flyrejser. Tidligere i år – den 1. april – trådte flyskatten i kraft i Sverige.

Flyskatten fungerer således, at der betales en afgift på mellem 60 og 400 svenske kroner per passagerer alt afhængig af flyrejsens længde. Men den ekstra afgift på den samlede billetpris skal således ikke længere betales, når flyskatten bliver afskaffet pr. 1. juli 2019.

Flere flyselskaber mener, at investering i biobrændstof er en bedre løsning end en flyskat for at mindske flyrejsers påvirkning af miljøet. Herunder SAS.

Freja Annamatz siger desuden til Flygtorget.se, at SAS har underskrevet en hensigtserklæring med det svenske olieselskab Preem om at indlede produktion af biobrændstof. Herudover har Shell Aviation og SkyNRG i San Francisco Airport påbegyndt produktion af bæredygtigt flybrændstof til SAS, Finnair og KLM.

Modstand fra skandinaviske flyselskaber
Den svenske regering indførte flyskatten, fordi den mente, at det ville nedbringe antallet af flyrejser. Den svenske luftfartsindustri reagerede straks på regeringens tiltag, og de skandinaviske flyselskaber BRA, SAS og Norwegian udsendte en samlet udtalelse om deres modstand til flyskatten.

De nævnte flyselskaber redegjorde for, at man i stedet ville nedbringe kuldioxidudslippet på indenrigsflyvninger. Brænstofeffektive fly og biobrændstof skulle være midlet til at nå målet.

”I en meget konkurrencepræget industri med små marginaler vil øgede nationale udgifter ved flyskat stærkt begrænse vores evne til at fortsætte med at investere i bæredygtighed. Vores besked til regeringen er at skrotte forslaget om flyafgift,” udtalte BRA, SAS og Norwegian kort efter den svenske regerings beslutning om at indføre afgiften.

Den svenske flyskat, som således bliver fjernet den 1. april næste år, gælder dog ikke alle passagerer. Spædbørn under to år, ansatte i flyselskaber på tjenesterejse og transferpassagerer er alle undtaget for afgiften. Øvrige passagerer skal således betale flyskat på alle kommercielle flyafgange, hvor der er plads til mindst 10 personer.

 

Relaterede artikler:

Sådan fungerer den kommende flyskat i Sverige

Svensk flyskat får Norwegian til at øge i Danmark

Svensk flyskat betyder færre passagerer

Kjos: Svensk flyskat vil styrke CPH

Hver anden svensker imod øget flyskat