Gøteborg City Airport i Säve.

Svensk lufthavn lukkes helt

Det ville blive så dyrt at reparere landingsbanen i Gøteborgs city-lufthavn, at lufthavnen i stedet lukkes. Nu skal Ryanair afgøre, om de vil bruge Gøteborg Landvetter-lufthavnen i stedet.

Skandinavien bliver inden for kort tid en lufthavn mindre. Det står klart efter at det svenske lufthavnsselskab Swedavia har købt Gøteborg City Lufthavn og besluttet at lukke lufthavnen.

I slutningen af november sidste år forbød Gøteborg City Lufthavn pludselig større fly at lande i lufthavnen. Det betød, at Ryanair, Wizzair og det svenske regionalflyselskab Gotlandsflyg i al hast måtte flytte sine flyvninger til Gøteborgs anden lufthavn, Landvetter. Lufthavnen tillod kun selskabet Sparrow Aviation at operere fra lufthavnen, da de benyttede lettere fly end de andre selskaber.

Årsagen til det pludselig forbud mod større fly skyldtes usikkerhed omkring landingsbanen og taxivejenes bæreevne. Kunne de overhovedet holde til vægten af de store Boeing 737 og Airbus A320 fly som Ryanair og Wizzair anvender?

Lukke den helt
Nu er man kommet frem til, at det vil koste mindst 250 mio. svenske kroner at reparere landingsbanen og taxavejene så lufthavnen igen kan tage imod store fly. En meget stor udgift for lufthavnen, der havde omkring 860.000 passagerer i 2013.

Derfor har det statslige selskab Swedavia, der driver 10 svenske lufthavne, købt aktiemajoriteten i lufthavnen og besluttet at afvikle lufthavnens aktiviteter og lukke den helt. Alle medarbejdere i lufthavnen er således blevet opsagt.

Billigere at benytte
Ryanair og Wizzair skal nu tage stilling til om de fortsat vil flyve til og fra Gøteborgs Landvetter-lufthavn, sådan som de har gjort siden slutningen af november sidste år. Eller om de helt vil tage Gøteborg af rutekortet. Begge selskaber valgte oprindeligt city-lufthavnen, da den var langt billigere at benytte og havde langt mindre aktivitet, som kunne være med til at skabe forsinkelser. Desuden var det langt nemmere hurtigt at få passagerer af og på i Gøteborg City Lufthavn.

Gøteborg Landvetter er i dag Skandinaviens femtestørste lufthavn efter København, Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda og Bergen Flesland. Hvis Ryanair og Wizzair vælger at blive i Landvetter vil lufthavnen kunne hale kraftigt ind på Bergen. Således havde Landvetter 5,2 mio. passagerer i 2014 mens Bergen Flesland havde 6,2 mio. passagerer. Så med omkring 900.000 passagerer ekstra fra City, så kommer Gøteborg Landvetter helt op i nakken på Bergen.

Gøteborg City Airport ligger i bydelen Säve knap 14 kilometer fra Gøteborg centrum. Til sammenligning er der 8,3 kilometer fra Københavns Lufthavn til Rådhuspladsen i København.