- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Svensk succes med flysporing

12.000 globale flyspottere hjælper med at spore 160.000 flyvninger om dagen, hvilket gør Flightradar24 til den mest benyttede flysporingstjeneste i verden.

Det startede egentlig som et hobbyprojekt for at skaffe flere besøgende til en prissammenligningstjeneste. Men på bare 11 år er flysporingstjenesten Flightradar24 gået hen og blevet et uundværligt værktøj for praktisk taget alle med interesse fly. Flyspottere, private, flyselskaber og mange andre bruger den svenske tjeneste hver dag. Således har Flightradar24 omkring to mio. daglige besøgende og mange af CHECK-IN.dk’s læsere er helt sikkert også i blandt.

Flightradar24 er udviklet af de to svenske it-programmører Mikael Robertsson og Olov Lindberg, der fortsat ejer og driver tjenesten sammen med omkring 25 medarbejdere.

Men uden mere end 12.000 brugere over hele verden kunne tjenesten ikke spore 99 procent af verdens flytrafik, sådan som det er tilfældet i dag. Flightradar24 får nemlig sine data fra brugernes såkaldt ADS-B modtagere. Det står for Automatic Dependent Surveillance-Broadcast og virker ved at fly udsender informationer som blandt andet position, fart og højde. Den information opfanges så af ADS-B modtagerne, som sender det videre til Flightradar24.

EasyJet er et af de flyselskaber, som bruger Flightradar24. Det forklarede senior operations officer Kelly Valentine, da CHECK-IN.dk i 2015 besøgte selskabets operationscenter i London Luton-lufthavnen. Foto: Andreas Krog.

Små både i Nordatlanten
Udfordringen er imidlertid, at modtagerne kun har en rækkevidde på 250 – 450 kilometer. Så jo flere modtagere, jo bedre. Robertsson og Lindberg sender omkring 50 modtagere afsted hver uge, men der er stadig problemer især i Afrika og over havene.

De har uden større succes eksperimenteret med små både med ADS-B modtagere. For selvom de dækker 99 procent af verdens flytrafik, så vil de to svenskere gerne have den sidste ene procent med også.

“Lige nu forsøger vi at løse problemet med at få dækning over havene. Vi har afprøvet såkaldte ‘wave lighters’, der er små både, som vi har sat op i Nordatlanten, og vi har planer om at opsætte satellitter. Vi dækker ca. 80 procent af landjorden verden over og måske 10 procent af havene, men vi dækker størstedelen af de områder, hvor der er flytrafik. Vi har ikke ret god dækning på den sydlige halvkugle, men der er meget få flyvninger der. Så vi dækker nok under 50 procent af verden og til gengæld 99 procent af alle flyvninger. Men vi vil op på 100 procent dækning,” fortæller Mikael Robertsson til SAS’ inflight magasin Scandinavian Traveler.

Nyttigt redskab
Flightradar24 fik sit store gennembrud i foråret 2010, da en islandsk askesky lagde sig som en tung dyne over Europa og lukkede ned for al flytrafik i adskillige dage. TV-stationer over hele verden brugte Flightradar24 til at illustrere situationen i det europæiske luftrum, og antallet af daglige besøgende steg fra 10.000 til fire mio.

Tjenesten har de senere år lanceret en app, så det er muligt at spore fly direkte fra ens smartphone eller tablet. Oplysningerne består blandt andet af flyets afgangs- og ankomstlufthavn, afgangs- og ankomsttidspunkter, flynummer, registreringsbogstaver, flytype, position, flyvehøjde, kurs og hastighed. Desuden er det ofte muligt at blive sendt videre til en ekstern database med billeder af flyet, ligesom man kan få data om ankommende og afgående fly fra lufthavnene. Endelig så giver Flightradar24 også mulighed for at se historiske flydata. Hvilket fly blev brugt på en bestemt rute på en bestemt dag. Hvornår ankom det og så videre. Et nyttigt redskab ikke mindst for en luftfartsjournalist, ligesom havarikommissioner over hele verden trækker på Flightradar24’s data.

 

Relaterede artikler:

British Airways tavs om mystisk flyvning

Nervecenter holder styr på 220 fly